Nyhed

Beatbox-direktør: Derfor skrev jeg åbent brev til Roskilde

Peter Sørensen uddyber, hvorfor han har skrevet et åbent brev med hårde anklager mod fire danske festivaler

Der har været røre i det danske festivallandskab, siden den nye Tinderbox-festival i Odense blev annonceret i sidste måned arrangeret af firmaet Down the Drain (hvis ejere Brian Nielsen og Flemming Myllerup også er medejere af NorthSide), koncertarrangøren Beatbox Concerts, det tyske festivalagentur FKP Scorpio og med et tilskud på omkring 26,5 millioner – herunder køb af sponsorydelser – fra Odense Kommune.

Umiddelbart herefter annoncerede Roskilde, at man rykkede festivalen en dag frem med musikstart på de store scener onsdag og til gengæld ingen musik søndag – noget, som festivalen dog efter eget udsagn havde planlagt længe. Kort efter truede de fire danske festivaler Roskilde, Smukfest, Jelling og Nibe med boykot af kunstnere med professionel relation til bookingbureauerne Skandinavian (der havde et vist personsammenfald med NorthSides ledelse) og Beatbox Booking, der deler adresse med Beatbox Concerts. Det fik Skandinavians medejere Brian Nielsen og Flemming Myllerup til at sælge Skandinavian for at koncenterere sig om deres festivaler, ligesom Beatbox Booking i først en intern mail, siden over for GAFFA understregede, at firmaet før sommerferien formelt var blevet adskilt fra Beatbox Concerts.

Nu er der kommet en ny udvikling i sagen, idet Peter Sørensen, direktør på Beatbox Booking, har udsendt et åbent brev til de fire festivaler Roskilde, Smukfest, Jelling og Nibe med et frontalangreb på festivalerneVi bragte tidligere i dag brevet i sin helhed – læs det her – og har nu fået en uddybende kommentar fra Peter Sørensen:


Hvorfor har du valgt et så usædvanligt tiltag som at sende et åbent, aggressivt brev til de fire festivaler?

– Jeg synes ikke, det er agressivt, men blot et forsøg på at give alle et billede at tingene set fra min stol. Flere har frisk spurgt, hvorfor vi dog ikke bare flyttede fra hinanden. Brevet er et forsøg op at forklare omfanget at en sådan flytning.

Hvad vil du opnå med brevet?


– At oplyse alle om, hvordan tingene opleves fra min stol.

Hvordan vil du arbejde videre med de fire festivaler efter så hårde anklager?

– Man kan sige, at vi nu, om end noget ufrivilligt, har opfyldt samtlige betingelser og krav, de har opstillet. Så spørgsmålet burde stilles til de fire festivaler. (Roskilde Festival er kommet med en kort kommentar til kritikken, læs den her, red.)

Hvorfor har du skullet fyre tre medarbejdere som følge af opsplitningen? Er det udelukkende på grund af omkostningerne ved opsplitningen?


– Fordi adskillige funktioner og stillinger er baseret på, at to firmaer deler udgiften. Og fordi vi jo har måttet gøre status og se, om vi, efter at have afholdt de meget omfattende omkostninger til alt det her har råd til at dække lønudgifter med videre.

Hvis der er så store omkostninger forbundet med at adskille Beatbox Booking og Beatbox Concerts, siger det så ikke noget om, at de to firmaer har været meget tæt forbundet før – det, som de fire festivaler anklager jer for?

– Det står alt sammen i brevet: Igennem de 10 år, hvor vores to firmaer har kørt sammen, har vi naturligt nok opbygget et komplet kontor med alt, hvad dertil hører, et kontor som vi har været glade for, og som har dannet rammen om vores årlige formidling af op mod 1000 koncerter i hele landet. Og alle i branchen ved alt om, hvad der sker overalt.

GAFFA følger op på sagen.


 
ANNONCE