Her er de 10 mest læste anmeldelser i 2014

GAFFA har samlet en top 10 over, hvad læserne var mest interesserede i at læse i 2014

Året igennem har GAFFAs web været godt besøgt, og vi har nu samlet de 10 mest læste anmeldelser - både album- og live-anmeldelser - i en top 10. Hvilke anmeldelser, der blev mest læst, kan du se her forneden.

Hvilke anmeldelser var det læserne gerne ville læse? Man kan i hvert fald overordnet konkludere, at GAFFAs læsere er interesserede i, hvad der foregår live - hvad enten det så er fordi, at de selv er til koncerterne eller blot nærer en nysgerrig trang til at vide, hvordan de gik ned. Liveanmeldelserne melder sig nemlig for størstedelen af denne top 10 over årets mest læste anmeldelser.

Og det tør siges, at det ikke kun er de rosende anmeldelser, der har tiltrukket sig store læsertal. Også dem, hvor anmelderen har vendt tommelfingeren nedad, er godt repræsenteret.

10) "U2: Songs of Innocence" (albumanmeldelse)

Det begyndte som en overraskelse for alle med en iTunes-konto og eskalerede hurtigt til et af årets mest kontroversielle albumudgivelser. U2s "Songs of Innocence" kom overraskende dumpende til fri download, men ikke alle var lige tilfredse med "gaven". Selv mente Bono, at det svarede til, at nogen havde sat et gratis karton mælk i ens køleskab. GAFFAs Lars Löbner Jeppesen skænkede sig et glas til fire stjerner under overskriften: "De irske giganters 13. album er en lidt for pænt indpakket gave."

9) "50 Cent - Smukfest, Bøgescenerne" (liveanmeldelse)

GAFFA var på kant med resten af anmelder-Danmark med denne anmeldelse af 50 Cents optræden på årets Smukfest. Politiken lavede dagen derpå en sammenligning af de forskellige anmeldelser fra de danske dagblade, hvor GAFFA klart var mest optimistisk stemt for den amerikanske rappers udskejelser i Bøgeskoven. Det gav GAFFAs anmelder Kristoffer Veirum (undertegnede) tilnavnet "GAFFAs jublende anmelder". Sådan kan det gå!

8) "L.O.C.: Sakrilegium" (albumanmeldelse)

Før L.O.C. drog ud på sin Rødt Lys-Tour udgav han Skrilegium. Rapperens popularitet må siges at være afspejlet i, at anmeldelsen af det seneste udspil er at liste som den 8. mest læste anmeldelse på GAFFAs web i år. "Sakrilegium" skuffede da heller ikke Maria Therese Seefeldt Stæhr. Hun kvitterede med fem stjerner og skrev: "L.O.C. er den type kunstner, der formår at udvikle og forandre uden at gå på kompromis med hverken stil eller integritet. Med Sakrilegium får lytteren lov at opleve endnu en side af L.O.C. – han er bestemt ikke mindre potent end tidligere, og samtidig virker han mere naturlig end nogensinde."

7) "Pink Floyd: The Endless River" (albumanmeldelse)

Pink Floyd-fans havde svært ved at få armene ned igen, da veteranerne offentliggjorde deres sidste album. Bestående af hovedsageligt instrumental-numre optaget, mens keyboardspiller Richard Wright stadig levede, delte udspillet fans i to. Var det en passende svanesang eller var det for kedeligt? GAFFAs Torben Holleufer falder i den sidste gruppe med sin tre stjerners anmeldelse, der begynder således: "Dette er nok materialet, David Gilmour og Nick Mason burde have ladet ligge i fred hjemme i skuffen."

6) "Kidd: Kiddæssancen" (albumanmeldelse)

Kidd vendte tilbage til rampelyset efter et mere eller mindre offentligt sammenbrud to år tidligere. Trods løfter om stilskifte svingede Kidd atter skælmsk i de gamle klæder på "Kiddæssancen", der trods festfyrværkeri som "Brunt Øje" og "Ryst Pagne" ikke imponerede GAFFAs Maria Therese Seefeldt Stæhr. Hun kvitterede med én enkelt stjerne og opsummerede på sin vis den unge rappers hidtidige karriere i anmeldelsens afsluttende linjer: "Det er skønt, når der er nogen, der laver noget for at være på tværs – og det er også cool at være anti-finkulturel. Men talent og øvelse skal følge med. Mediestunt eller ej."

5) One Direction - Parken, København (liveanmeldelse)

One Direction har haft et yderst succesfuldt år, og de var da også spændt ventede i København. Her blev de modtaget af GAFFAs musikanmelder Keld Broksø. Hans tre stjerners anmeldelse fik en række af GAFFAs vante læsere i tale i kommentarfeltet. Han konkluderede dog optimistisk: "Det er alt, alt for tidligt at afskrive One Direction som noget, børnene bare vokser fra. Der er potentiale til, at de kan vokse sammen med dem!".

4) The Rolling Stones - Roskilde Festival, Orange Scene (liveanmeldelse)

Der kan ikke herske tvivl om, at The Rolling Stones på Roskilde var årets mest omtalte koncert. Allerede før den blev offentligt annonceret, svirede rygterne om, at rullestenene vil rulle forbi Orange Scene. Og minsandten om ikke de gjorde det. Det var ungdoms nostalgi for det ældre publikum og sepia-tonet nostalgi for det yngre publikum. Henrik Tuxen skriver det selv i sin fire stjerners anmeldelse af rockbraget: "Nostalgi, når det er bedst. Folkefesten var en realitet, men det tog sin tid."

3) Justin Timberlake - Parken, København (liveanmeldelse)

Michael Jacksons arvtager bragte en sand popfest til Parken. Justin Timberlake leverede et toptunet, professionelt show efter alle kunstens regler. "Det er næsten ikke til at sætte en finger på noget. Justin Timberlake besidder måske ikke den bedste sangstemme i verden, men man kan ikke klage over hans musikalske evner, hans øre for gode sange og hans showmanship. At se ham live er alle pengene værd," skriver GAFFAs Sohail Hassan i sin fem stjerners anmeldelse.

2) Metallica - Fængslet, Horsens (liveanmeldelse)

For en aften var publikum indsatte i det tidligere statsfængsel i Horsens. Her blev de bombarderet af en solid opvarmning bestående Ghost, Gojira, Mastodon og Slayer, før aftenens hovednavn Metallica slentrede nonchalant ind på scenen og gav publikum de sange, som de selv havde kunnet stemme ind på sætlisten forud for koncerten. GAFFAs Michael José Gonzalez kvitterede med fire stjerner og en opfordring om at vende tilbage i 2015: "Vinderen af sms-afstemningen blev "Creeping Death", og "Seek And Destroy" sætter et gedigent punktum for en storslået dag i metallens navn, hvor hovednavnet fik en smule baghjul af kollegaerne, men i det store hele – trods elementer af familievenlig fredagsunderholdning, let forudsigelighed og lidt rust hist og her – har bevist deres værd og fortsatte berettigelse. De skal være mere end velkomne på dansk jord for fjerde år i træk i 2015 – især hvis de tager en lige så stærk samling supportnavne med."

1) Major Lazer - Roskilde Festival, Orange Scene (liveanmeldelse)

Jesper Buhls lettere satiriske anmeldelse af Major Lazers show på Orange Scene kan vel egentlig bedst beskrives som en art meta-anmeldelse, hvor han i sine ord mimer, hvad han oplevede på scenen denne lørdag aften under Roskilde Festival. Han kvitterede med fuldt hus, hele seks stjerner, samtidig med, at han i bedste Gonzo-stil tog læserne med om bag scenen.

Den satte dog også sindene i kog. Nogle læsere var indforståede og udråbte det til en stærk anmeldelse, andre spekulerede i anmelderens promille under koncerten, mens andre så skriveriet som en absolut falliterklæring fra GAFFAs side. Ikke desto mindre er det blevet den mest læste anmeldelse i år, og vi kan passende slutte med et uddrag fra den nu famøse koncertbeskrivelse:

"Jeg mener mener det med de seks stjerner. Det var faktisk pissefedt. Og uendelig dumt. Men jeg gik ind i medieluderbyen, før koncerten var forbi, og begyndte før tid at skrive den her anmeldelse (og det er ikke første gang, en anmelder har lavet den finte, trust me), forskellen er bare, at jeg er ærlig om det. Hvis Diplo ikke gider lade, som om han rent faktisk spiller, hvorfor skal jeg så lade, som om jeg anmelder lortet på ærlig vis? Og hvad betyder autenticitet overhovedet i vore dage? Bum!"