x

Darkness Falls er klar til Sónar Copenhagen

Darkness Falls er klar til Sónar Copenhagen

Den danske duo Josephine Philip og Ina Lindgreen skabte et rocket pop-noir -univers med elektroniske undertoner i deres debutalbum produceret af Trentemøller. Dance and Cry er pigernes andet album og bliver udgivet 16. marts. Hør det for første gang, når de går på scenen til Sónar Copenhagen-festivalen i København få dage forinden.

Kan du fortælle lidt om duoen generelt?

– Ina spiller på guitar, og jeg synger og spiller synth i Darkness Falls. Vi står begge for at skrive musikken, men jeg skriver teksterne. Vi udgav vores første plade Alive in Us i 2011. Det næste album, som hedder Dance and Cry, kommer på gaden den 16. marts. Vi udgiver både på et dansk pladeselskab, som hedder Fake Diamond, og på det tyske pladeselskab HFN, som har distribution i hele verden.

Hvordan er I endt på et tysk pladeselskab?

– Dengang vi lavede den første plade, havde vi en mission om, at vi ville til udlandet. Den første producerede Trentemøller, som har eget label under HFN. Det var sådan, vi faldt i snak med dem, og de syntes, det, vi havde lavet var fedt.

I udgav jeres første plade i 2011. Hvad har I lavet siden?

– I 2012 spillede vi en masse koncerter i primært Europa. I 2013 begyndte vi så småt at tænke på den næste plade, men vi lavede også andre projekter sideløbende. Det tog derfor samlet set halvandet år på at indspille den.

Producerne på det nye album er Lasse Martinussen fra den elektroniske duo Rosemary og trommeslageren Adrian Aurelius fra Raveonettes. Hvordan har denne proces været anderledes i forhold til, da I arbejdede med Trentemøller?

– En helt anden proces! Det er forskelligt, hvordan man arbejder med folk. Da vi lavede debutpladen med Anders, var vi stadig i gang med at finde vores lyd. Vi har kendt hinanden i mange år, og jeg har jo også spillet musik med ham. Den nye producer Adrian kendte vi også i forvejen, fordi vi spiller med de samme folk. Han ville producere en af vores sange og hev Lasse med ind over processen. Og så blev musikken lige præcis, hvad den skulle være.  

Hvordan finder man den rette producer?

– For os er det vigtigt, at man forstår hinanden musikalsk. Det fede ved at arbejde med en producer er, at de kan tænke nogle andre tanker end en selv. Når man arbejder med noget i lang tid, kan man blive låst i at tænke, at det kun kan lyde på én bestemt måde. Producerne kommer med et friskt pust. De nye sange er ret forskellige, men der er en rød tråd gennem pladen.

I har begge lavet noget forskelligt før i tiden – blandt andet JaConfetti og Favelachic. Kan du fortælle om udviklingen?

– Vi var nået til et sted, hvor vi skulle udforske nye sider af os selv. Darkness Falls er mere indadvendt og melankolsk. Vi havde brug for noget, hvor det hele ikke kun handlede om fest. Vores nye album handler om livets dualiteter. Intet er det ene uden det andet. Derfor hedder det Dance and Cry.

Hvad inspirerer jer til at lave musik?

– Vi bliver inspireret af stemninger. Hvem gør ikke det? Vi skaber en stemning i musikken, som man kan sætte billeder på. Vi har nu et nyt studie, men i det gamle havde vi et helt mood board med udklip fra forskellige film som fx Mulholland Drive og Jim Jarmushs produktioner.

Overvejer I, hvad I ønsker at frembringe i jeres fans?

– Vi fokuserer på, hvad vi selv vil fortælle. Skal det være ærligt og oprigtigt, så må man tage udgangspunkt i, hvad man selv synes er spændende. Hvis man ikke engang selv synes, det er fedt, så kan man heller ikke forvente, at andre vil synes det.

Det må være spændende at høre, om ens fans føler det samme som en selv.

– Helt klart. At indspille album og spille live er meget forskelligt. Det ene er introvert, og det andet er ekstrovert. Live skal man levere foran andre. På scenen har vi også trommeslageren Tune Madsen med. I studiet sidder man med sig selv og kan holde det hemmeligt, så længe man vil.

Hvordan vil du beskrive jeres musikgenre?

– Det er svært! Mange har brugt udtrykket pop noir. Det kan jeg godt lide! Når vi spiller live, er mange af beatsene ret elektroniske med mange synths. Samtidig er musikken også organisk med mange instrumenter.

Hvordan kom I med på Sónar?

– Vi har en bookingagent, som har gjort et godt stykke arbejde. Jeg har spillet med Trentemøller på Sónar i Barcelona og været der som gæst. Det er en virkelig fed festival! Når man hører de kommer til Danmark, vil man selvfølgelig gerne være med. Vores musik vil mange umiddelbart ikke kategorisere som elektronisk, men det er det, når vi spiller live.

Hvad kan publikum forvente af jer?

– At blive taget med på en musikalsk rejse!

Hvad er jeres ambitioner for fremtiden?

– Fyre den af, vokse og erobre verden! Når man er et band som os, er det vigtigt, at vi kommer til udlandet. Laver man noget som er niche, er der ikke et kæmpe marked for det i Danmark. Derfor er det vildt, når man kommer til Tyskland og oplever fuldt hus i selv i den mindste by. Enten fordi folk allerede kender en, eller fordi de synes det lyder spændende. Der er en helt anden kultur i udlandet. Her er vi så få mennesker.

Vær med til at fylde huset helt op, når Darkness Falls går på den 13. marts kl. 20.45 på Sónar Copenhagen i København.

Find billetter via GAFFA Live

Varm op med musikvideoen til "Hey!" fra debutalbummet "Alive in Us" fra 2011.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA