x

Sónar-aktuelle Mumdance: Manden, som aldrig giver op

Sónar-aktuelle Mumdance: Manden, som aldrig giver op

Få dj's får et comeback med en ny stil, når de først har været verden rundt. Englænderen Jack Adams gik i hi i to år i 2011 – to år efter han var slået igennem – for at vende tilbage med en lyd, som reflekterer hans personlighed meget bedre. I førstkommende weekend står han bag pulten til Sónar Copenhagen med Novelist, som han blandt andet har lavet hittet Take Time med.

Hvordan faldt du for musikken?

- Første gang, jeg opdagede elektronisk musik, var jeg hjemme hos en ven. Hans bror havde hardcore techno-musik – sådan rigtig rave. Han lånte mig et par plader. Jeg havde aldrig før hørt den slags musik. Jeg var fuldstændig solgt. Jeg begyndte at tjene penge som avisbud, så jeg kunne spare sammen til at købe en pladespiller. Dengang var jeg omkring 12.

Var du kun 12?                                                                                      

- I England er EDM indgroet i vores kultur. Alle børnene på skolen hørte hardcore techno i bussen. Da jeg var 13, skulle jeg i praktik, så jeg begyndte at arbejde i en pladebutik ved navn Happy Vibes i Brighton, hvor jeg oprindeligt er fra. Der var et studie oven over butikken, hvor jeg plejede at hænge ud. Der lærte musikerne mig en masse.

- Senere arbejde jeg som eventmanager for Vice. Vice Recordings udgav Diplos remix af Black Lips' Veni Vidi Vici, som jeg besluttede mig for at lave en grime-version af sammen med MC Jammer. Vi sendte bootleg remixet til Diplo, og han var vild med det. Derfra gik det hele ret stærkt. Jeg brugte et år på at lave en masse remixes, men jeg kunne ikke engang lide min egen musik. Det er ret frustrerende at have en idé i hovedet, som man ikke er teknisk god nok til at realisere.

Føler du, at du kan realisere dine idéer nu?

- Jeg vil sige, at min karriere består af to bølger. Jeg startede jo med at lave en masse grime, dubstep og basmusik, men mistede senere interessen. Det var hårdt i en periode, fordi housemusik blev populært, og de ødelagte lyde, jeg producerede, kom af mode.

Stoppede du så med at producere?

- Jeg blev ved med at producere, men jeg udgav ikke noget. Jeg vidste ikke, hvilken vej jeg gerne ville gå. Så jeg begyndte med at lære tingene fra bunden af. Jeg brugte alle mine penge på at skabe et studie. Jeg købte det hardware, musikerne brugte, da jeg voksede op. Jeg ville jo lave den samme musik, som de lavede. Den lyd, de producerede, lød rigtig i mine ører.

Kan du huske den dag, du var klar til at udgive igen?

- Det var ikke en enkelt dag. Det skete gradvist. Pludselig indså jeg, at jeg havde nok materiale til et album. Det er ikke et nemt job at være dj. Der er dage, hvor man bare vil stoppe. Men hvis du bliver ved med at arbejde, så ser du resultater. Nu føler jeg, at jeg fortjener den succes, jeg har, fordi jeg arbejder hårdt. Første gang jeg brød igennem, var jeg bare heldig. Nu er den musik, jeg laver, en bedre repræsentation af mig. I denne omgang føler jeg mig tilpas og inspireret.

Hvad inspirerer dig?

- Musik. Jeg gik igennem en periode, hvor jeg ikke lyttede til noget, fordi jeg ville være original. Det kan man ikke. Det bedste, man kan gøre, er at suge så meget musik til sig som muligt – og fra hele verdenen.

Det virker til, at du bliver ved med at udfordre dig selv. Hvordan gør du det?

- Der er folk, som er lykkelige, når de bliver inden for de samme rammer. Jeg kan lide mange forskellige musikgenrer. Det bliver reflekteret i min egen musik.

Har du et råd til ny-kommende kunstnere inden for den elektroniske scene?

- Bliv ved. Bare fordi, der er nogen som siger, at din musik er dårlig, gør det det ikke nødvendigvis sandt. Musik er subjektiv. Jeg lavede et foredrag med MJ Cole og DJ Krust på Tate Britain i London. MJ Cole forklarede, at da han først præsenterede Sincere for en fyr fra pladeselskabet, kunne han overhovedet ikke lide tracket. Det viste sig at være noget af det bedste inden for garage. Så bare vær dig selv. Hvis musikken er god, finder den vejen frem.

Hvad forventer du af Sónar Copenhagen?

- Jeg har været til Sónar Barcelona, hvilket var en af de bedste festivaler, jeg har oplevet. Jeg er sikker på, det også bliver godt i København. Jeg var der for nogle uger siden, hvor jeg spillede på Stengade. Jeg glæder mig til at komme tilbage til byen!

Du spiller med Novelist til Sónar Copenhagen?

- Ja, vi har spillet sammen før. Vi improviserer på scenen. Han kender min dj-stil og de sange, jeg spiller. Vi går på scenen, observerer miljøet og hvilket humør publikum er i, og så reagerer vi på det.

Du har også samarbejdet med Brodinski. Du lavede blandt andet din debutsingle "Eurostarr" med ham.

- Vi mødtes i Paris og klikkede med det samme. Jeg kan godt lide at lave musik med andre. Det er meget sjovere end at være alene i studiet. Brodinski er dog den eneste, jeg har lavet musik med over nettet i stedet for i studiet.

Find billetter til Sónar Copenhagen via GAFFA Live

Se musikvideoen til "Take Time" feat. Novelist:


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA