x

Roskilde Festivalen 2015: Tankerne bag line-uppet

Roskilde Festivalen 2015: Tankerne bag line-uppet

Musikchef Anders Wahrén præsenterede sit første Roskilde Festival-program i 2014. Igen i år har han stået for en af de sværeste opgaver – nemlig at spotte nye talenter, respondere til folks forventninger og booke årets trends. Hvilke beslutninger bliver der egentlig taget for, at oplevelsen bliver unik for alle?

Hvordan vælger I, hvem der skal spille?

- Vi er seks bookere, som spiller ind med hver vores baggrund, viden og ører. Det afgørende er, at kunstnerne skal kunne overbevise én live samt overbevise de folk, som ikke kender til musikken i forvejen. Én ting er at være god til at spille for sine inkarnerede fans, men en anden ting er at stå foran et publikum som vores, der er meget sammensat.

Står hver booker for sin egen genre?

- De store navne, som transcenderer genrene, har vi alle sammen en holdning til. Det er kunstnernes brede appel, som er den afgørende faktor.      

Hvilke kunstnere har I ellers overvejet som hovednavn?

- Vi synes, at vi har valgt det allerbedste, som der kan lade sig gøre i år.

Nicki Minaj er en overraskelse – hvordan kom hun på tale?

- Bredt er hun set som et popnavn, men hun er også et hiphopnavn og en sindssygt dygtig rapper. Vi tror klart, at hun kan overvinde folk live! De kommer måske for at se giraffen eller numsen, men de vil gå derfra med en oplevelse. Der er også kunstnerisk kvalitet i det – det er ikke bare tom skal.

Kunstnere som Mew, Muse og Marie Key bliver I ved med at booke igen – hvorfor?

- Vi skal ramme en balance af nye, gamle, kendte og ukendte. Navne vender tilbage, hvis de har rykket sig i enten kendskabsgrad eller kunstnerisk retning. Disclosure, Florence and The Machine, og Kendrick Lamar er tre hovednavne i år, som vi har præsenteret tidligere i deres karriere. Marie Key har vi fulgt helt fra, hun spillede på Pavillon Junior i 2006. Selvfølgelig skal der også være en stor grad af fornyelse, og derfor består 77% af vores program af kunstnere, som ikke har spillet på Roskilde før.

Det er der mange, der glemmer.

- Det er klart, at dem, som står øverst på plakaten, har spillet før. Det er sjældent noget som sker over natten, at man bliver stor nok til at stå på vores største scener. Muse har været der før, og de præsenterer fantastiske liveshows. Når de kommer med nyt, stærkt materiale, så er det oplagt at invitere dem tilbage.

Hvad har tiltrukket Ryan Adams og Father John Misty?

- Det er vigtigt for os at have kunstnere med, som har et sangskrivertalent. De er dygtige performere. Father John Misty laver forrygende liveshows. Ryan Adams har været et væsentligt navn i mange år.

Det har Paul McCartney også. Gennemsnitsalderen på Roskilde er 24, så hvad har fået jer til at vælge ham?

- Hvorfor ikke? Jeg kunne ikke finde på nogle gode grunde til ikke at booke ham. Den eneste grund ville være, hvis han ikke længere kunne spille live. Han har et band, som han har spillet med de sidste 13 år. Ud over det har han et bagkatalog som ingen andre levende musikere. De, som har været kritiske, er folk i 40'erne og 50'erne. Faktisk er det vores yngste publikum, som er allermest begejstrede, da det er deres eneste chance for at opleve en som ham.

Hvem er, ifølge jer, morgendagens stjerner og hvorfor?

- Det er svært at spå om, men dem som vi har på vores Apollo Countdown og Rising scener. Dixon, Dj Mustard, Benjamin Booker, ILOVEMAKONNEN og Jungle for at nævne nogle få!

Dixon er, for mig, et af de største navne på plakaten.

- Det er fedt at ramme rigtigt! Det er måske ikke et navn, som specielt mange kender i Danmark.

I forhold til den elektroniske musikscene, som er i vækst i Danmark, har I responderet med både nye og gamle navne som Jamie XX og Einstürzende Neubauten. Har det været svært at vælge?

- Einstürzende Neubauten er i en liga for sig. Der kommer meget nyt frem, og det er vigtigt for os at få taget pulsen på, hvad de elektroniske kunstnere kan live. Vi har fået et godt og alsidigt elektronisk program, selvom vi måske ikke er gået i den rendyrkede EDM-retning. Vi vil hellere have det, som ligger på kanten af genren.

Hvorfor aflyste I Corabelle?

- Billetsalget var ikke godt nok. Vi ville ikke skuffe folk. Tiden var ikke moden til det eller timingen var forkert. Vi havde ellers glædet os. Det kan være, at vi genopliver det en dag!

Man kommer ikke udenom Tinderbox og Northside. Hvordan har I håndteret konkurrencen?

- Vi afbrød midlertidigt samarbejdet med Beatbox og Skandinavian Booking. Der var for mange sammenfiltrede interesser – både i forhold til agenter og arrangører. Tingene er blevet skilt ad nu, og vi har et godt samarbejde. Vi har masser af navne på programmet, som kommer fra de to bureauer. Der er ingen dårlig stemning. Det, som står tilbage, er en almindelig konkurrencesituation.

Det er vel kun godt, at der kommer mere musik til Danmark?

- Fra et forbrugersynspunkt, ja. Nogle navne bliver dyrere, når der er flere om buddet. Især hovednavne, som der ikke er så mange af. Det er vigtigt for os, at vi er med til at skabe nogle af morgendagens hovednavne. Så kan vi om fem år sige, at vi har bygget kunstnerne op fra vores små scener. Kendrick Lamar, for eksempel, gav koncert på Arena for bare to år siden, og nu er han et af hovednavnene.

Har Tinderbox og Roskilde været efter de samme kunstnere?

- Jeg ved ikke, hvad de har gået efter. Laver man festivaler af en bestemt størrelse, er der få navne, som kan være tiltrækkende. Man kan ikke komme udenom at gå efter de samme navne. Jeg vil ikke fremhæve konkrete navne. Der er stor forskel på, om man er en festival, som udelukkende baserer sig på store, kendte headlines, eller om man er en festival som vores, der lover publikummet, at de kan komme og høre deres kommende favoritartister. Det kan være, at førstegangsgæsterne er afhængige af det genkendelige, men de, som kommer for 3.-4. gang, kommer for helhedsoplevelsen!

Nogle af de små navne giver folk nogle af de største oplevelser. Hvem ville du allerhelst se optræde på Roskilde?

- Eminem! Vi har prøvet - ligesom med andre store navne som Daft Punk og Rage Against the Machine. Vi vil aldrig holde os tilbage, hvis chancen er der. Det er desværre navne, som ikke rigtigt spiller. Der vil altid være drømmebookinger!

Hvad er Roskildes ambitioner for fremtiden? 

- At vi bliver ved med at overraske! Vi vil vise vores publikum vejen.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA