x

Musikbranchen rammer historisk lavpunkt

Musikbranchen rammer historisk lavpunkt

For første gang nogensinde præsenterer den globale musikindustri en årlig omsætning, der ligger i underkanten af 15 milliarder dollars – et beløb, der svarer til 104 milliarder kroner. Det er dog ikke overraskende nyt for musikselskabernes internationale interesseorganisation, International Federation of the Phonographic Industry, der har registreret en faldende omsætning siden 1999. Det rapporterer finans.dk.

Det er særligt salget af fysiske udgivelser, der har forårsaget de faldende salgstal. Mellem 2013 og 2014 er der sket et fald på 8,1 procent i omsætningen af de fysiske formater, mens salget af digitale enkeltnumre er faldet med 10,9 procent. 

"Det er et forholdsvis moderat fald, hvilket fortæller noget om, at digitaliseringen er ved at tage fat, og at branchen på globalt niveau er i gang med at bygge nye broer til forbrugerne, der kan sikre en bæredygtig forretning fremadrettet" udtaler IFPIs danske pressechef, Lasse Lindholm.

Selvom salgstallene drosler ned for de fysiske formater, er forbrugerne til gengæld flittige på streamningtjenester, hvilket har udbalanceret omsætningen mellem digitale og og fysiske medier. Der er dog forskellige forbrugervaner at spore på tværs af landegrænser: "Kigger du på det danske og skandinaviske marked, er vi langt fremme, når det kommer til streaming. Kigger du på Tyskland, er deres salg stadig funderet på cd-salget, det vil sige, at de mangler at komme igennem den digitale transformation, og cd-salget falder stadig" forklarer Lasse Lindholm og noterer sig samtidig, at omsætningen kan forklares gennem en omvæltning af musikindustriens magtbalancer: "I dag fungerer distributionen i langt højere grad på forbrugerenes præmisser. Når man betaler for al den musik, man vil høre på en streaming-tjeneste, så tjener branchen måske ikke så meget som dengang, man havde monopollignende tilstand i forhold til distributionen af musik i form af fysiske medier."

Det er lykkedes musikbranchen at stoppe det kontinuerlige salgstab mellem 2001 og 2010. "Det skyldes, at de digitale tjenester begynder at kompensere for det fald, man ikke kunne kompensere for op gennem nullerne. Det er noget, vi nu har vendt til vækst i Skandinavien, og jeg forventer, at det også kan vendes til global vækst i de løbet af de kommende år," forklarer Lindholm. 

Den danske musikbranche kan lune sig på positive omstætningstal, der er steget støt siden 2012. Det kan godt være, at salgskassen ikke svømmer over i knitrende kontanter, men mon ikke den stigende omsætning fejres med nummeret "Money" fra et af de bedst sælgende albums nogensinde, "Dark Side Of The Moon":


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA