Vi har talt med Thomas Fleurquin dagen før, det hele går løs
Onsdag lyder startskuddet til årets Distortion, der forvandler asfalterede gader til tætpakkede dansegulv og lader København genlyde af musik, latter og dyrisk kådhed. I år vil gadefesternes eufori eskalere på weekendens Distortion Ø, der løber af stablen på Refshaleøen og byder på en bred vifte af elektroniske musiknavne. GAFFA har fanget Distortions grundlægger, Thomas Fleurquin inden morgendagens fester.
Hvad er idéen bag Distortion Ø?
– Distortion Ø er en relancering af Final Party, som en todages festival. Vi har egentlig i mange år været en international musikbegivenhed for "up-and-coming dance music", med et ret godt ry i Europa og USA. Det har været lidt svært at forklare forskellen til danskere mellem Distortion-gadefesterne, som er meget præget af lokalmiljøet, og den internationale profil, vi har bygget op med Distortion Club og Distortion Ø, som altså hed Final Party indtil 2014. Ret sjovt er det også, at hverken det danske publikum - og heller ikke den danske musikbranche - har lagt mærke til, at det er programmet til Distortion Ø, som tiltrækker gæster fra udlandet. I forsalg er 60 procent af billetsalget til udenlandske gæster.
Er Distortion blevet mere kontrolleret med Distortion Ø?
– Hvis du mener "kontrolleret" som i "kedeligere", er svaret nej. Distortion Ø er meget vildere end alt, vi har lavet hidtil, og jeg mener, at der er meget friere tøjler på Ø'en end der er til gadefesterne. Hvis du mener "kontrolleret" som i "kurateret", er svaret ja. Herude på Ø styrer vi musikken hundrede procent. Til gadefesterne styrer vi 3 scener ud af 44.
Er det et udtryk for, at der er kommet mere fokus på musikken end gadefesten?
– Gadefesterne har aldrig været en musikfestival. Det er en byfest, hvor københavnerne får lov til at bruge byen som en legeplads. Det er et socialt eksperiment - ikke en musikfest. På det sidste er der kommet en del seriøse kunstnere til gadefesterne, og det er en kæmpe ære, men det var ikke meningen. Til vores Distortion Club og til vores Ø-festival er musikken på ingen måde overladt til tilfældighederne. RBMA og VICE og FACT magazine er verdens mest anerkendte musik-kuratorer i New York, London, Berlin og Paris, og det er den slags sammarbejdspartnere, vi har haft herude siden 2007.
Hvilke udfordringer har der været ved, at gadefesten har vokset sig så stor? Og hvordan har det ændret Distortions profil?
– Neeeeej, det var et dejligt spørgsmål. Det har nemlig været et ret stor problem for Distortion i perioden 2010-2013, at folk troede, at Distortion var en gadefest, og at den musikalske profil til gadefesterne var vores profil. Men gadefesterne holder vi kun for sjov, fordi København er smuk! Det, der sker derude har intet at gøre med vores musikalske profil. Jeg glemmer aldrig Rikke Øxner (tidligere kunstnerisk direktør på Roskilde Festival, red.) i 2012, som kaldte Distortions Final Party for et "meget fint arrangement" - høfligt for "glade amatører" - fuldstændig uvidende om, at vi var fire år forud for hendes musikprofil. Der har den nye musikchef på Roskilde meget bedre styr på musik. Det har været et stort problem, men det er også meget sjovt, at vi nu har overhalet den samlede danske musikbranche indenom.
Når festen er oppe i den størrelsesorden som den er, må der være nogle sikkerhedsforanstaltninger og nogle ordnede forhold. Hvordan balancerer I mellem kaos og kontrol, så festen stadig bevarer sin spontanitet, men uden at blive ukontrolleret?
– Jeg har været en arrogant franskmand i mange år. Det er jeg stadig. Men hvis der er noget, som kan få mig til at holde min kæft og som kan få mig til at føle mig udmyg, så er det de folk, som jeg har haft på holdet de sidste tre-fire år. De har knoklet som dyr. Mikkel Østerby, Sita Simonsen, Rolf Kronborg, Nis Sigurdsson og selvfølgelig vores Chief of Operations, Mads Holm – min højre hånd i toppen af cirkusteltet. Jeg kan stadig ikke tro, at vi kan styre det bæst, som gadefesterne har udviklet sig til. Og ja, du har helt ret: det er det sværeste at have styr på sikkerhed og produktion på 144 scener – og alligevel bevare ånden og den impulsive, crazy stemning.
Hvad ser du mest frem til ved årets Distortion?
– Jeg glæder mig til broløft onsdag aften kl. 22.54 ved Langebro. Jeg glæder mig til at se, hvor mange der erklærer deres kærlighed til gadefesten ved at købe et gadearmbånd, som er vores støttearmbånd til 100 kroner. Jeg glæder mig helt vildt til Fællesbad & Pool Party fredag kl. 14 på Christiansborg, hvor vi hylder Grundloven fra 1915, som er fyldt 100 år. Men det, som jeg glæder mig allermest til hvert år er, at når klokken rammer 2-3 stykker søndag morgen, så begynder min fest. Så hører jeg techno og danser som et dyr til den lyse morgen.
Læs GAFFAs guide til Distortions absolutte højdepunkter
Læs mere på Distortions hjemmeside