Da "I Bet You Look Good on the Dancefloor" toppede hitlisterne, anede bandet ikke, hvad MySpace var
Arctic Monkeys får tit æren for at være et af de første bands, der slog igennem ved hjælp af MySpace. At de ganske simpelt lagde deres musik ud på deres profil, hvilket med tiden genererede så stor interesse, at en pladekontrakt var uundgåelig.
Nu har bloggen p2p-blog gravet lidt i fortiden og fundet et interview med bandet af Dave Park fra prefixmag.com fra 2005. Det viser sig, at da Artic Monkeys' single "I Bet You Look Good on the Dancefloor" i oktober 2005, gik nummer 1 på hitlisten i England, var bandet slet ikke klar over, hvad MySpace var:
"Dave Park: – Jeg har lagt mærke til, at I har en meget populær side på MySpace.
Arctic Monkeys: – Det kender vi ikke noget til.
Dave Park: – Så det har ikke noget med jer at gøre?
Arctic Monkeys: – Nej, nej. Den anden dag var der en, der sagde til os, "jeg så jeres profil på MySpace". Jeg svarede, "jeg ved ikke engang, hvad MySpace er". [Da vi gik nummer et i England] var vi i nyhederne og i radioen om, hvordan MySpace har hjulpet os. Men det er bare det perfekte eksempel på, at folk ikke ved en skid om, hvad de snakker om. Vi anede ikke hvad MySpace var."
Arctic Monkeys' succes var altså ingenlunde den græsrods-PR-kampagne, mange måske gik og troede, men det betyder ikke, at MySpace ikke virker. Drengene koncentrerede sig simpelthen bare om musikken, og om at dele gratis demobånd ud til koncerterne, hvorefter fansene klarede resten. Måske lærdom for dem, der bruger meget tid på at tilføje nye venner…
Mens deling af gratis musik dengang banede vejen for abernes succes, er situationen en ganske anden i dag, hvor Arctic Monkeys er verdensstjerner. Det kommende album "Favourite Worst Nightmare" behandles således som en statshemmelighed frem til udgivelsen d. 23. april.
Læs et stor interview med Arctic Monkeys i GAFFAs apriludgave, der er på gaden nu.