Kritik: P3 spiller for få kunstnere

I Politiken i dag blusser debatten om radiokanalens playlister op på ny, efter at en analyse viser, at P3 spiller halvt så mange kunstnere som for blot fire år siden

Debatten om, hvad DRs P3 spiller blusser nu op igen. Det sker efter, at Politiken i dag kan skrive, at en analyse viser, at radiokanalen nu kun spiller halvt så mange navne som for blot fire år siden.

Analysen er foretaget på baggrund af P3's officielle spillelister fra 2011 til 2014, og den viser, at hvor radiokanalen i 2011 havde plads til 3700 danske og udenlandske kunstnere i æteren, er det tal skrumpet til 1612 i 2014.

Det vækker nu kritik blandt andet fra DMF (Dansk Musiker Forbund), der sætter spørgsmålstegn ved, om DR lever op til sin forpligtelse om public service, når bredden svigtes og en håndfuld mainstreamkunstnere favoriseres. Kritikken giver genlyd i en omdiskuteret kronik fra marts af den tidligere P3-radiovært Le Gammeltoft, hvori hun anklagede DR for at overprioritere i forvejen succesfulde danske og udenlandske kunstnere.

Hos Danmarks største udbyder af reklamefinansieret radio føler man, at DR går de kommercielle radiostationer i bedene. "DR's populærmusikkanaler agerer fuldstændig, som vore kommercielle radioer gør," siger Tobias Nielsen, vicedirektør hos Bauer Media, der driver kanalerne Nova, The Voice og Pop FM.

I juni gav DRs programdirektør Christian Ottenheim svar på, hvem der havde det egentlige ansvar for P3s playlister. Han fremhævede, at især P3s musikchef Lars Trillingsgaard (billedet) har magten, når det kommer til valg af musik. Han er dog ikke alene i udvælgelsesprocessen, men har et panel bestående af en musikmedarbejder og fire værter, skrev Ottenheim og fortsatte: "Disse mødes en gang om ugen og diskuterer, hvilke numre der skal tilføjes til playlisten den kommende uge. Værterne har også her mulighed for at tage numre med, som de selv eller en kollega har fundet og spillet i radioen, og som de mener har potentiale til at blive spillet noget mere på kanalen og blive lagt ind i playlisten. Udvalgets medlemmer bliver udskiftet efter seks uger, og så er det nye værter, som er med til at vælge musikken." Du kan læse mere her.

Kritikken af P3 er dog langt fra ny. I maj sidste år udtalte Gunnar K. Madsen, leder af Dansk Rock Samråd, og Jesper Mardahl, leder af produktionscenteret for rytmisk musik Promus i Aarhus, sig til GAFFA, hvori de også satte spørgsmålstegn ved, om DR lever op til sine public service-forpligtelser.