Nyhed

Streaming giver vækst på det danske musikmarked

Halvårstal fra musikselskabernes brancheorganisation viser fortsat stigning i det digitale salg af musik

Billedet: Lukas Graham, der for tiden topper den danske albumhitliste og har fire sange i top 40 på tracklisten

For ikke længe siden var det ofte dystre meldinger, der lød, når talen faldt på de økonomiske udsigter for såvel den internationale som den danske musikbranche. Nu tyder det dog på, at kurven har taget et lille knæk i en opadgående retning, når man kigger på nøgletallene fra den danske gren af musikselskabernes brancheorganisation, IFPI, for det samlede salg af musik i årets første seks måneder.

Sammenlignes tallene fra første halvår sidste år med tilsvarende periode i år, er den samlede indtjening steget med 0,4 procent, hvilket i særlig grad skal tilskrives danskernes tilsyneladende evigt øgede interesse i streaming af musik, der har haft en fremgang på hele 14 procent. Således tegner streaming sig lige nu for næsten tre fjerdedele, nærmere bestemt 72 procent, af de samlede indtægter i branchen, mens salget af downloads og det fysiske musiksalg stadig brager drastisk nedad. Det fysiske salg er hårdest ramt med en nedgang på hele 35 procent, så det kun nu er lige under hver ottende tjente krone, der kan tilskrives salg af cd'er og vinyler – af tallene fremgår det ikke, om det er begge medier, der har oplevet et fald, eller om vinylpladen stadig vinder ind på den danske befolkning.


Der er dog ingen grund til at råbe vagt i gevær over det frit faldende fysiske salg mener direkter hos IFPI, Jakob Plesner Mathiasen, der er imponeret over branchens omstillingsevne, men også sender en ros afsted til danskernes digitale gå-på-mod: "For fem år siden var streaming en marginal indtægtskilde for musikselskaberne. I dag udgør streaming 72 procent af musikselskabernes omsætning fra indspillet musik. Samtidig ved vi, at danskerne streamer mere end 800.000 forskellige titler om dagen og over 100 millioner sange om ugen. Det er en spektakulær udvikling, som vidner om, at både branchen og forbrugerne er gået nye veje inden for de seneste år."

Samtidig understreger Jakob Plesner Mathiasen, at det billede, halvårstallene danner, ikke er lige så præcist som de samlede omsætningstal, der offentliggøres efter nytår. Det skyldes blandt andet, at en række mindre musikselskaber først indberetter omsætning til IFPI i forbindelse med årsafslutningen, og at musikselskaberne ofte lancerer mange populære udgivelser i efteråret. Her har vi blandt andet Rasmus Seebach, Shaka Loveless og Saybia.

Se en oversigt over IFPI's nøgletal her.


ANNONCE