Spotify undskylder efter kritik af ny persondatapolitik

Den seneste opdatering af brugervilkår har fået heftig kritik af bekymrede brugere

En opdatering af Spotifys betingelser og vilkår skabte røre blandt musiktjenestens mange brugere, da der pludselig opstod tvivl om deres persondatasikkerhed. Spotifys direktør, Daniel Ek, har udsendt en undskyldning, hvor han uddyber, hvilken konkret betydning de nye ændringer får for deres brugere.

Opdateringen beskrev blandt andet, at Spotify, udover fødselsdage og e-mailadresser, også vil få adgang til kontakter, billeder og placeringer som en del af de nye tjenester, de udvider med. Der stod desuden, at nogle af disse oplysninger ville blive delt med annoncører. Derudover ville Spotify være i stand til at indsamle sensordata, så som "data om hastigheden på din bevægelse, for eksempel om du løber, går eller er under transport".

De nye betingelser og vilkår er udsendt forud for lanceringen af "Spotify Running", som skal matche musikken efter den hastighed, brugeren løber med, samt den allerede lancerede "Discover Weekly", som udarbejder en ugentlig playliste baseret på lytterens musiksmag.

I sit åbne brev på Spotify Blog skriver Daniel Ek:

"Vi skulle have været bedre til at kommunikere, hvad disse politikker betyder, og hvordan hvilken som helst information, du vælger at dele, bliver bruger og ikke bliver brugt. Vi forstår folks bekymringer omkring deres personlige informationer, og vi er 100 procent forpligtet til at beskytte vores brugeres privatliv og sikre, at du har kontrol over de informationer, du deler".

Herefter følger en liste med opklaringer omkring hvert enkelte punkt, der har skabt tvivl, i den nye politik. Du kan læse hele listen her.

Spotify tæller i øjeblikket 75 millioner aktive brugere, hvoraf de 20 millioner er betalende Premium-brugere. Det svarer til, at der i gennemsnit er føjet én ny bruger til puljen hvert tredje sekund i løbet af det forgangne år. Siden Spotify så dagens lys i 2008 har de betalt 3 milliarder dollars, svarende til lige knap 20 milliarder danske kroner, i honorar til musikerne. Heraf stammer de knap to millioner alene fra de første tre måneder af 2015.