Nyhed

Ugens hitlister: Nephew stryger til tops trods hård kritik

GAFFA - 35 år i musikkens tjeneste

Onsdag er ugedagen, hvor de officielle danske hitlister bliver offentliggjort. Hitlisterne viser denne uge, at danskerne fortsat er vilde med nevøerne og deres popularitet er intakt.

I torsdags afsluttede Nephew deres ep-ring, som mundede ud i albummet Ring-i-Ring. GAFFAs anmelder var ikke just imponeret og kastede blot en enkelt stjerne efter dem. Læs hele anmeldelsen her. Albummet har overordnet fået blandede anmeldelser i medierne. Modtagelsen har dog ikke sat en stopper for Nephew, som nu stryger direkte ind som nummer et på albumhitlisten. Albummet er det femte Nephew-album i træk, som fluks indtager førstepladsen.

Endnu mere imponerende er det, at pladen usædvanligt udkom på en torsdag og ikke en fredag, som er det mest almindelige for albums – dermed var albummet blot i salg en enkelt dag i forhold til optællingen af ugens hitlistepoint, der medregner streaminger og salg fra fredag til torsdag – med en uge forsinkelse.

Nephew skubber hermed Eminem og Kamikaze ned på andenpladsen efter at have ligget solidt på førstepladsen tre uger i streg. Albumhitlisten viser ydermere, at danskerne er begyndt at varme op til Ed Sheerans to fynske koncerter i 2019 med albummet Divide fra 2017, som stryger ind på tredjepladsen.

Tracklisten prydes af charmøren Lukas Graham med hittet "Love Someone". Sommerens store hit "Shotgun" med George Ezra finder man på andenpladsen, mens tredjepladsen går til Kanye West og Lil Pump med det fremadstormende hit "I Love It". Af nyheder på tracklisten finder man "Falling Down" med de to afdøde rappere Lil Peep og XXXTentacion på femtepladsen. Det jyske unge talent Nicklas Sahl ryger ind på 24. pladsen med singlen "New Eyes". Eminems knivskarpe disstrack til rapperen Machine Gun Kelly indtager tracklisten på en 31. plads.

Nephew hitter også på Vinyl-40, hvor de ligeledes indtager førstepladsen. Andenpladsen går til Toppen af Poppen-aktuelle Claus Hempler med det selvbetitlede debutalbum. På tredjepladsen finder man det posthume-album Piano & A Microphone 1983 fra Prince. Resten af vinyllisten prydes af både ældre og nye albums, som Spleen Uniteds debutalbum (2005), GorillazDemon Days (2005) og det nye Jungle-album Forever.

I næste uge forventes det, at legenden Kim Larsen dominerer hitlisterne. Han har allerede indtaget hitlisterne med storm på både Spotify og iTunes, hvor danskerne mindes den afdøde musiker med klassikere som "Papirsklip" og "Kvinde Min".

ANNONCE