Nixen
X

Nixen: X

CD / ArtPeople
Udgivelse D. 12.10.2015
Peter T. Aagaard

I et par år har hans navn cirkuleret som kronprinsen i dansk hiphop. Med en kontant levering, et ubesværet flow og en evne til både at spytte bars og fortælle historier ligger det lige til højrebenet at sætte den unge Herlev-rapper ind på førsteholdet. Efter to ep-udgivelser er debutalbummet ude, og til trods for fornemme gæster er det på godt og ondt den samme Nixen, vi møder.

Genren er som altid reality-rap eller socialrealisme, om man vil. Nixen beskriver omgivelser, opvækst, venskaber og forhold så levende, at man næsten kan smage okkervandet i køkkenvasken. På den vellykkede single Beklager beretter han hæsblæsende, hvordan livet har ændret sig, efter der er kommet fart på karrieren. Det er dygtigt gjort, men her som resten af albummet igennem har man en fornemmelse af at have hørt historien før, både fra Nixen og hans kolleger.

Det er tydeligt, at Nixen ikke er bange for at spille på alle strenge i forhold til at formidle sine følelser. Musikalsk bevæger han sig hen imod en gradvist mere melodiøs hiphop, hvor klaveret får plads til at græde. Desuden er han selv hovedproducer på albummet, hvilket fører til et meget personligt og troværdigt udtryk. Det kan blive enormt medrivende, som på den krybende, melankolske Dødens Venteværelse, hvor Bai-D er en næsten selvskreven medpatient, mens det andre steder tenderer følelsesporno.

På sin vis er det nærliggende at sende skud ud til J. Cole, der ligeledes bejler til tronen i USA. Begge kan det hele både på mikrofon og produktion, men over et helt album kan det personlige nærmest blive banalt. Til gengæld kan der heller ikke sættes en finger på Nixen som rapper. Han er en mesterlig håndværker, som vi næppe har oplevet hovedværket fra endnu.