Pernille Sejlund
Time for Reflection

Pernille Sejlund: Time for Reflection

Album / Gateway Music
Udgivelse D. 24.11.2015
Torben Holleufer

Der sker forunderlige ting på den danske scene for tiden. I grænselandet mellem begreber som world, new age, avantgarde og klassisk er en række kunstnere dukket op. Blandt de vigtigste er Cæcilie Trier, men også nye folk banker på, lavmælt insisterende med en egen stemme, en egen lyd. En af dem er Pernille Louise Sejlund.

Time for Reflection er født ud af en forestilling, som kommenterer på den klimakrise, som ikke alle fornægter. Men hvor der allerede har været en ren epidemi af atmosfæreplader, der henvendte sig til meditative miljøer, hvor musikkens mål er at blive hørt uden egentlig at blive hørt, og hvor detaljer endelig ikke må rive og flå, er det noget helt andet her. For vel kan den københavnske komponist sine elektroniske drømmevibes, og kan bjergtage med betagende sødt rislende forløb, men der er altså også en barskhed her og der i dette imponerende værk. Ligesom vi møder en række dygtige musikere, ikke mindst et hold kvindelige medvokalister, der leverer nogle drømmekor, der virkelig tager afsæt. Der ud over får vi besøg af Rune Thorsteinsson, der med sin særegne body percussion giver kant. Thorsteinsson er en af de folk, du kommer til at lægge mærke til, da han lige gik hen og vandt DMA World for årets albumudgivelse. Sejlund og han har i flere år haft en duo, så niveauet burde være understreget.

Der er mange dragende øjeblikke på denne plade. Åbningen tager dig af sted på sine elektroniske vinger, og du forledes måske til at tro, at nu skal vi på en tur på massagebriksen. Ingenlunde, hvilket kradse sager som den sigende Age Of Stupidity minder os om, mens Pernille Sejlund selv oplader sin røst på den afsluttende How To Act. Som kunne være en løftet - ja, måske frelst - pegefinger, af den slags, som vi ikke gider for mange af, men som netop også i sin simpelthed er et godt stykke politisk singer/songwriting fra en kunstner, der har haft store ambitioner. Og som tager værket hjem med overblik og overskud.

Det er en god plade. Ikke et mesterværk, men man fornemmer, at det kun er begyndelsen. Jeg vil opfordre til, at man hermed tager Pernille Sejlund med i hatten af dem, vi kommer til at se vigtige ting fra i fremtiden.