Mikael Højris
Musiker & Musikbranche ORDBOGEN

Mikael Højris: Musiker & Musikbranche ORDBOGEN

Udgivelse D. 22.01.2016
Hansen

En ordbog for musikbranchen er næsten så oplagt, at det er sært, at den ikke er udkommet for længst. I en branche, der er kendt for at være fyldt med bluffere og Karl Smart'er, der med en blanding af akronymer, slang, engelsk og vrøvl kaster sig sidelæns igennem lange samtaler uden rigtigt at vide, hvad de taler om, er det et nyttigt værktøj at have.

Bogen er inddelt i to dele: Først den egentlige ordbog, og derefter 10 lidt længere artikler om udvalgte essentielle områder (ophavsret, pladekontrakt, streaming osv.). Den sidste del kan læses som en slags highlights fra Højris' anden bog, Den Nye Musikbranche, og selvom det er relevant nok, er det klart ordbogen, der er mest interessant.

Bogen byder på forklaringer til 675 ord, som man bør kende, ifølge Højris, hvis man arbejder med musik. Ikke alle ordene er måske lige essentielle, for eksempel ved jeg ikke, hvor mange der reelt har brug for at vide, at TEOSTO er det finske svar på KODA. Andre af ordene kunne godt bruge en lidt længere forklaring, hvis man går ud fra, at bogen fortrinsvis er skrevet til begyndere. For en sangskriver er det ikke sikkert, at ordet "Adgangsrampe" som eneste forklaring til access ramp, helt uden kontekst, giver nok mening.

Men generelt er det ord, der er vitterlig er nyttige at kende. Både fra den interne musikerjargon og i mødet med branchen, bliver der sat ord på engelske udtryk, slang og forkortelser. Og det er både ord fra den traditionelle branche, men også fra den digitale tidsalder og dens ændrede forretningsform.

Højris' baggrund for bogen er hans arbejde som konsulent for Dansk Musiker Forbund, og derfor indeholder den flere juridiske begreber, end andre måske ville have valgt. Og det er godt, for det er klart et punkt, hvor mange musikere har en ret stor blind plet. Der kan denne bog måske hjælpe med at udpege områder, man slet ikke vidste, man skulle være opmærksom på. Som i "Hvis der ligefrem er et ord for det, er det nok noget man skal tænke over". Så som en slags tjekliste er den ret nyttig. Det kunne være oplagt til næste udgave at tydeliggøre sådan en tjekliste. Mange bands er ikke klar over, hvornår det er relevant at forholde sig til KODA, DMF, bandaftalen, arbejdsfordelinger, procentfordelinger, kontrakter og alt det bøvlede, som det indebærer, hvis musik ikke kun er for sjov, men også en business.

Det er første udgave af bogen, og selvom der bestemt er plads til forbedringer, er jeg sikker på, at den vil være god at have med til bandmøder og som forberedelse til kollisioner med de gamle rotter derude. Den er ikke fyldestgørende til nogle af dem, men man er som ny absolut bedre stillet efter at have læst den, end før.