Skævstikker: Skævstikker

Skævstikker
Skævstikker

Skævstikker: Skævstikker

EP / Johnny Outsider
Udgivelse D. 11.04.2016

Musik handler om at skabe et rum, og man kan næsten mærke galskaben og frygten sive ud af de kolde vægge i cellen, hvor Skævstikkers forvrængede univers er opstået. De bevæger sig i psych-rap, hvor syre, syrerock og syrealisme går hånd i hånd med oldschool-rap. Genren er det nyeste, sygeste fra New York af, så naturligvis er der også kræfter herhjemme, der tager favntag med den.

Det er prøvede kræfter der står bag Skævstikker; Valbjørn, Kasper Broue, Patrick B og Patrick Chan har figureret i undergrunden i en halv menneskealder. Alle er de kendt for at levere solidt håndværk på mikrofonen. Dette er ingen undtagelse, der er kreative flows og originale ideer i spandevis. Især er det en fornøjelse at høre Patrick Chan, der primært har lavet varm westcoast, bruge sin klare vokal i denne genre.

"Stikkersvin" er deres mest catchy nummer, men det balancerer også på kanten af det corny. "Syg" og "Larm" er sværere tilgængelige, mere mystiske og bliver langt mere givende lytteoplevelser. Den virkelige attraktion på EP'en synes jeg er produktionerne. Valbjørn, der fungerer som Skævstikkers RZA, skaber med drypsten af keyboardlyde og guitarsoli, der skærer som tandlægebor, et angstprovokerende lydbillede. Dette forløses med en smuk melodisk produktion på det sidste nummer, "Fald Op".

Med blot seks numre og et stort persongalleri, der stemmemæssigt ikke er så varieret, kommer man ikke helt kommer ind under huden på gruppen. De mange rappere bliver projektets hæmsko. Jeg finder aldrig rigtig ud af om det er seriøst eller en stiløvelse.