x
Danni Toma vendte vrangen ud på sig selv

Danni Toma, Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Filuren

Danni Toma vendte vrangen ud på sig selv

Anmeldt af Kristoffer Veirum | GAFFA

(Arkivfoto)


Aalborg-rapperen med de palæstinensiske rødder skulle fredag aften kl. 17.00 gøre sit indtog på Spot-festival 2016. Med rygsækken pakket med albumsene Rige mænd i jakkesæt, Kvinde og den aktuelle skæring grå var der god grund til begejstring blandt det fremmødte publikum.

Da klokken nærmer sig fem bliver folk lukket ind af dørene til Filuren, som normalvis huser de danske standup-komikere i Comedy Zoo, men i aften er blevet omdannet til Danni Tomas legeplads. Folk valfarter ind af dørene og siddepladserne i den lille sal bliver hurtigt fyldt, hvorfor resten tager plads på gulvet foran scenen.

Lyset slukker, og salen bliver mørklagt, hvorefter produceren Noodle roligt bevæger sig ind til sin computer, hvorfra han skal akkompagnere Danni Toma med den lyd, der skaber duoens melankolske univers.

Rapperen, der sammen med Lord Siva har gjort Aalborg kendt for andet end bare Jomfru Ane Gade og et velspillende fodboldhold, dukker pludselig op foran mikrofonen midt på scenen, da spottet oplyser den dansk-palæstinensiske rapper.

Iført sort cap, hoodie og jakke brager Toma igennem med nummeret ”Hvornår blev vi alt det vi sagde vi ikke ville blive”, og publikum er med ham fra start. Han sætter gang i publikum og bevæger sig rundt på scenen med fuld indlevelse og tilstedeværelse. Han krænger sig til mikrofonen, som virker til at have terapeutisk effekt og samtidig fungerer som hans talerør til omverdenen.

Han henvender sig til publikum og siger, ”Tak fordi i har lyst til at være her, mit navn er Danni, og jeg har taget lidt musik med til jer”, hvorefter hittet ”Dans så længe solen er ude”, brager ud over højtalerne. Beatsene, som Noodle leverer rammer dybt i mellemgulvet og komplementerer det indtil videre dystre, melankolske og seriøse univers, der er skabt af minimal belysning på scenen og Tomas tekstunivers.

”Tiden venter på ingen mand” afløser ”Dans så længe solen er ude” i en glidende overgang, og her imponerer Toma med en yderst stærk vokal, der bekræfter indtrykket af, at han løfter sine ellers yderst velomtalte album markant live.

Det melankolske lydunivers, der bevæger sig fra opbrud, fortvivlelse og hjertesorger til ekstatisk forløsning skaber en helt speciel stemning, der fungerer utrolig godt live, hvor man bliver ført rundt i den aalborgensiske rappers til tider dystre, men velovervejede sind.

Koncertens klimaks indtræder under nummeret ”Rotation”, hvor Toma beder folk om at sætte sig på knæ, hvor imens han tæller ned fra tre, med det resultat, at folk springer rundt på dansegulvet til et upbeat nummer, som skaber good vibes i stedet for melankoli.

På trods af at kærlighed er et af de mest brugte og nedslidte tematikker indenfor musikbranchen, formår Danni Toma at invitere publikum ind i et univers, hvor han koncerten igennem holder én fast i et knugende jerngreb. Den genkendelige følelse af at have mistet en, der stod en nær bliver fortalt med en åbenhed og sårbarhed, der sjældent er set indenfor dansk rapmusik. Danni Toma splitter sit hjerte i atomer, vender vrangen ud på sin sjæl og gransker hver eneste afkrog af et sind, der har voldt ham op og nedture, lige for øjnene af publikum.

Denne umiddelbarhed og talentfulde evne til at fortælle historier der gør ondt, skaber et nærvær uden sidestykke og en følelse af, at man på 40 minutter lærer den aalborgensiske rapper at kende uden at kende ham. Nærværet var enormt, da Toma talte til publikum mellem alle numre og man blev derigennem inviteret helt indenfor.

Toma slutter en god koncert af med nummeret ”Selv Når Jeg Får Hvad Jeg Ønsker”, til stor tilfredsstillelse blandt publikum. Nummeret fader ud, og Toma takker af med en kort besked: ”Tusind tak det var en fornøjelse at spille for jer”. Her bliver man efterladt med en følelse af at spotformatet på 40 minutter er for kort, da man ikke er mæt og har lyst til dessert.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA