Gammel vin på lækre nye flasker

Klub 27 , Spot Festival, SCC, Aarhus

Gammel vin på lækre nye flasker

Anmeldt af Aske Hald Knudstrup | GAFFA

Steppeulvene har ikke levet forgæves. Det har C.V. Jørgensen heller ikke. Uden de to er det svært at forestille sig, de flabede fyre i Klub 27 ville spille den musik, de gør i dag. Deres inspirationskilder er helt tydelige. Heldigvis formåede de i Scandinavian Congress Centers ubarmhjertige rammer at sprede en imponerende glæde, der må have smittet selv den største kyniker.

Til at starte med lignede det en kæmpe fejlplacering fra festivalens side, at Klub 27 skulle spille på en af Spots største scener. De gjorde heldigvis de svære betingelser fuldstændig til skamme. Humøret var højt inden koncerten, men bagefter var smilets størrelse lige blevet fordoblet i sin størrelse. Hvor ville jeg ønske, det var musik som dette, der prægede P3's mainstream-æter i hverdagen. Bandet har i hvert fald potentialet til at ramme vidt og bredt.

Egentlig er de kun to medlemmer i bandet - Christian Skotte på guitar og Haruna Wasajja på vokal. I liveregi opgraderer Klub 27 imidlertid til fuldt band, så de bliver fem på scenen, akkompagneret af både bas, trommer og en guitar ekstra. Hele bandet virker så sammenspillet, man skulle tro, de havde et par håndfulde års erfaring mere i bagagen. Musikken betegnes af dem selv som "hippie-hop garage rock", og som nævnt står Steppeulvenes spøgelse og lyser fint på scenen hele vejen igennem. Men Klub 27 kan noget helt specielt selv.

Bag sig på scenen har bandet en række sort-hvide klip fra start-60'erne, hvor smukke kvinder og veltrimmede herrer bevæger hofterne til musik på en måde, som man også får lyst til, når man lytter til Klub 27. Musikken er på sin vis ganske traditionel, men de formår at undgå faldgruberne og falder ikke i banalitetens fælde. Dette skal især tilskrives forsanger Haruna Wasajja, hvis energi og små dansemoves smitter så meget af, at bandet kommer imponerende langt ud over den store scene.

Teksterne kredser sig om "Brændevin, rock og rul", som der bliver sunget allerede i koncertens første nummer. Undervejs bliver der leveret så mange lækre sprogperler, at hele denne anmeldelse i princippet kunne være fyldt ud med fede citater fra Klub 27s sange om øl, piger, hash og godt humør. Som når Wasajja om kvinder synger, at "de siger, de siger, hvad de mener/men de mener ikke, hvad de siger".

Efter koncerten sagde min ven til mig, at Klub 27 formåede at tage en ved hånden. Vi følte os alle sammen i trygge hænder. På den måde blev man ikke decideret musikalsk udfordret, men det gjorde virkelig ingenting. For vokalens flabethed, bandets afsmittende spilleglæde og musikkens dansable rytmer gjorde alle sammen sit til, at Klub 27 fik taget gammel (og allerede god) vin og puttet det på helt nye (og endnu mere lækre) flasker.