Talentfulde Katinka skuffede ikke

Katinka, Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

Talentfulde Katinka skuffede ikke

Anmeldt af Mette Meyer Christensen | GAFFA

Katinka var gribende og favnende, da hun og bandet øsede ud af både let og aggressiv dagbogspoesi i Rytmisk Sal tidlig lørdag aften. Katinka Bjerregaards stemme var direkte dragende i det eksperimenterende lydunivers, som både vuggede og ruskede i publikum.

Sidste år kunne man opleve Katinka på Spot Festival i forbindelse med Karrierekanonen – en konkurrence, hun efterfølgende vandt. Talentet var ikke til at tage fejl af, og det står unægteligt intakt nu året efter. Spotlyset ramte den lyshårede, petite Katinka, produceren Simon Ask og de to andre bandmedlemmer lørdag, hvor de sammen tog et begejstret publikum ud på en rejse i hverdagslyrik, ukulele, elektrisk guitar, liflige korstemmer, glockenspiel og diverse hjemmelavede lydeffekter.

Der blev spillet velkendte numre fra både debut-ep’en, ”I Røntgen”, men også sange fra den nye ep, ”Lufthuller”, som udkommer i maj. Fra den nye ep hørte vi blandt andre nummeret ”Idioter”, der handler om Bjerregaards tvivlsomme folkeskoletid med strofer som: ”Der er intet, der kan vokse her. Kun neuroser, idioter.” Hun kan noget med ord, og publikum var ofte stille som mus for at være sikre på at høre alle ytringerne om de mere eller mindre genkendelige tanker om eksistentialisme og kærlighed, mens de vuggede eller rockede med. Og så er der Bjerregaards udtale, som er helt særlig. Den er, som var den taget ud af et dokumentarprogram fra København i 70’erne, hvor alle ord bliver udtalt, præcist som de står skrevet. Det er anderledes, og det er aldeles dragende, at alle ord kommer til sin ret.

Den fine ukulele-lyd, som velsagtens er et af Katinkas kendetegn, var ikke altdominerende under aftenens koncert, da også en tung elektronisk lyd med især dystre keys blev introduceret i forbindelse med de nye numre. Publikum fik også en mere aggressiv side at se af Bjerregaard selv, da hun med stor hidsighed kom af med sine mange ord, som havde de hobet sig op i hende og skulle ud med vold, mens hun rakte sine hænder ud i afmagt. Det klædte gruppen at vise en ny side, om end det mest velfungerende nummer denne aften var vuggende ”Rundt og Rundt” fra debut-ep’en, der med sit budskab om fortærende forelskelse bogstaveligt talt fik Katinka Bjerregaard til at tabe pusten, mens publikum kvitterede med stor applaus.

Denne anmelder kvitterer med fem stjerner for en favnende oplevelse og en helt og aldeles fortærende forelskelse i talentfulde Katinka.