Prince hyldet af egen trommeslager og danske stjerner

Prince Celebration Live, Amager Bio, København

Anmeldt af Keld Broksø | GAFFA

Der var en gang en lille, lilla mand, som stod på Amager Bios scene og jammede helt vildt efter en stor koncert. Nu er hans lillahed her som bekendt ikke længere, og denne hyldestaften kunne man med rette spørge: Hvad har vi så?

I hvert fald en par håndfulde danske musikere, som trods et par bøffer og ikke meget øvetid med Princes trommeslager gennem 15 år, John Blackwell, fik hyldet Prince i Danmark, så der ikke kan være et øje tørt i den funky himmel, hvor selv engle med basunkinder måtte synge med på ”Cool” sammen med alle os andre i aftes.

Blackwell var også med på Princes sidste album ”HITnRUN”, som udkom sidste år, og hans historie om første møde med Prince som optakt til koncerten med var ubetalelig morsom. Prince var åbenbart ikke en mand af mange ord, men udstrålingen kunne slå en hest omkuld. Blot skal her nævnes, at efter at have tabt en audition på gulvet spillede Blackwell den mest sindssyge takt, som han kunne komme i tanke om, efter en Prince på vej ud ad døren – og Blackwell blev belønnet med en halv times jam mere. Og senere en plads i bandet.

Efter et par timer i selskab med Blackwells stortromme på et par meters afstand forstår man hvorfor. Mage til tight støtte findes kun i geologien – og benævnes klipper. Holdet af danske musikere klyngede sig til netop denne klippe under hele koncerten, og det blev det bestemt ikke ringere af. Det svarede til at sætte Ronaldo på det danske landshold, som nok er gode, men i dette selskab havde et bjerg at bestige for at være helt på omgangshøjde. Nu er musik ingen konkurrence, men ofte et spørgsmål om kemi – og den var der i rigt mål. Blackwell og det øvrige musikere lyste af spilleglæde, havde det sjovt og tilmed mod til at udfordre hinanden i dette fantastiske Prince-lydspor til aftenens fest.

Et par numre inde i koncerten tog festen for alvor fart, da velsyngende Bobo Moreno totalt indtog scenen i ”Pop Life” med Thomas Risell på skridsikker, funky bas. Bobo Moreno havde det, der skulle til, for at løfte niveauet for noget, der kunne have været et tomt plagiat, til at være et eget udtryk levet ud i kærlighed til udgangspunktet.

I dag ville Prince være fyldt 58 år (den 7. juni) så fødselsdagsgaven post mortem kunne ikke være smukkere leveret. Mange havde også taget mod opfordringen til at tage et eller andet lilla tekstil på som hilsen til Prince, men heldigvis var aftenen i går ingen tårevædet forestilling (i hvert fald ikke hele vejen). Det var en hyldest, men af den festlige slags i kategorien ”tre timers dans på stedet.” Lydtæppet til det blev også leveret af blandt andre Jakob Sveistrup (engang vinder af Melodi Grand Prix), Linda Andrews (engang vinder af X Factor), Nanna Larsen smukt på sang og guitar i ”Sometimes It Snows In April”, Nicolas Findsen på bas, en hornsektion – samt ikke mindst unge Zacharias Celinder på sang og guitar. Indimellem var han bandleader med overblik og handlekraft især på grund af en hård rytmeguitar, der holdt styr på mange af de rå grooves.

Alle gjorde det godt, så vi nævner også Samuel Hejslet på saxofon, Michael Millfield Mølhede på trompet, Claudia Campagnol på sang, Amanda Wium på keys, Casper Christiansen på keys, Isak Nygren på bas. Og ikke at forglemme en lydmand, som lod materialet leve klart og tydeligt uden de bøffer, der utvivlsomt ville have udløst en fyreseddel hos perfektionisten Prince.

Dette sympatiske ensemble skal også roses for, at selv om vi selvfølgelig fik hit på hit, så var vi også ude i hjørnerne af den enorme, efterladte produktion. Det er lang tid siden, jeg har hørt ”Musicology” eller ”Crazy You”, eksempelvis.

Med koncerten på Værket i Randers 7. juni og et gig på Fermaten 9. juni kan man kun anbefale alle jer andre at få fat i billetterne. Det gør godt ikke blot, at numrene får lov at leve, men også får et nyt liv med plads til fortolkninger og jams. Ja, det var helt i Princes ånd…

Cool!

Shhh

The Most Beautiful Girl In The World