Anonym samtidsindie

Coasts, NorthSide, P6 Beat Stage

Anonym samtidsindie

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

Britiske Coasts er det helt nye skud på den engelske indie-stamme, der med hittet ”Oceans” allerede har opnået massiv spilletid i den europæiske æter. Og med deres besøg på NorthSide, som i øvrigt var deres første på dansk jord, var det spændende at se, om hypen holdt. Den atmosfæriske intro gik over i buldrende trommer, der introducerede forsanger Chris Caines, som virkede umådeligt entusiastisk ved at spille på den danske scene. Orkestret virkede som helhed særdeles sammentømret og gav hurtigt et indtryk af nogle kammerater, der bare var glade for at spille deres indøvede elektroniske indierock, men den rytmiske variation var dog en mangelvare under koncerten.

Åbningsnummeret ”Wallow” fra dette års selvbetitlede debutudgivelse åbnede samtidig for deres musikalske univers, hvor elektronikkens synths og drømmende elementer af guitarrocken krydsede hinanden, men da kompositionerne ikke havde ændret sig det store et par numre inde i sættet, begyndte deres optræden at blive lidt småkedelig. Dette til trods for, at forsanger Chris Caines og bassist James Gamage lignede nogle, der havde deres vildeste tid og skulle overbevise enhver lytter om, at de havde gang i det fedeste fra den engelske undergrund.

Bandets optræden bar præg af en ellers velspillet og sammentømret eksekvering, men forløsningen udeblev en smule, eftersom lyden bevægede sig lidt for meget i samme trummerum af elektronisk indierock. Det afholdt dog ikke forsanger Chris Caines fra at opfordre til sing-a-long, der fik dele af publikum til at hoppe med på vognen på nummeret ”Modern Love”. De fik periodevis søndagsfesten i gang, men det hele var bare set før, blandt andet i form af amerikanske MGMT, der skaber en lignende højenergiske indiepoprock.

Guitarens små finesser fra Liam Willford forsvandt i David Goulbourns synths, hvilket forekom så fatalt, at Liam Willfords rolle decideret druknede i elektronikken. Det bremsede dog ikke for energien og særligt ydmygheden fra Chris Caines, der under førnævnte radiohit ”Oceans” røg ned iblandt publikum for at vise sin fysiske dedikation. Forklaringen på dette radiohit blev dog også gjort en smule tydeligere, eftersom det fremstod en smule anderledes end resten af sættet. Der var en større rytmisk variation i sangen, og det elektroniske aspekt var ikke nær så overdøvende, men det var bare en smule sent at smide dette kort. Det publikum, der havde trodset Caribous optræden på NorthSides blå scene, var dog med fra start til slut og virkede til at elske det, der blev kastet af sted fra scenen. Men når det hele er hørt før, er det altså svært at lade sig drage og betage, når festivalpromillen ikke var, hvad den havde været.

Wallow

Your Soul

Modern Love