Helhorse har et gigantisk potentiale – bare de får realiseret det

Helhorse, Copenhell, Hades

Der er kæmpe medvind for københavnske Helhorse, og med god grund. Det er en imponerende pakke, de har fået samlet. Super ambitiøst og virkelig professionelt både på plade og scene. Mikkel Wad har en imponerende rockvokal, og hele bandet spiller overlegent godt. På Copenhells næststørste scene lykkedes det lydmanden at få en flot lyd på specielt trommer og guitar, selvom sidstnævnte gerne måtte have ligget noget højere i mixet.

De looker virkelig skarpt og ser hjemmevante ud foran de mange tusinde mennesker. Selv da mikrofonen ikke er tændt til at starte med, så slår det ikke bandet ud af kurs, og der bliver hurtigt fundet en anden, så vi kun misser to linjers vokal. Mindre rutinerede bands var stoppet op, men Helhorse kørte videre. Og det gjorde så koncerten ud. Næsten uden variation i hverken tempo, rytmer, riffs eller lyd. Det havde været en overlegen magtdemonstration, hvis koncerten havde varet 20 minutter. Men de har ikke sangene til så lange shows. Jeg står med en følelse af, at de ikke har skrevet sangene færdige. Der er en enkelt god melodilinje, og så lyder det godt, hvorefter de ikke får det skåret helt til.

Ekstra tydeligt var det i sangen, hvor de får besøg af Bersærk på scenen til fællessang. Hvad der skulle have været den hårde rockfest, bliver bare mere rodet og sammenkastet.

Jeg kan egentlig godt lide, at det er lidt mere punket live, end det er på plade. Jeg ved ikke, om det er en bivirkning af festivallyd, eller om det er tilsigtet, men det klædte dem faktisk. Men hvis prisen er at numrene flyder helt sammen, så havde jeg nok foretrukket den mere stringente lyd fra pladerne.

Det er vildt så dygtige de er, og alle medlemmerne fører noget med sig, både i lyden og visuelt. Lige i går var det nok trommerne der vandt, men der er ikke en finger at sætte på nogen af dem. De har noget nær en perfekt pakke, bortset fra sangene.

Helhorse har et gigantisk potentiale, og jeg håber sådan, at de får realiseret det.