Farverigt og fortryllende syrepopbal i drømmeland

Tame Impala, Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Christian Voldborg Andersen | GAFFA

Det australske neo-psykedeliske rockband Tame Impala, anført af sangeren og multiinstrumentalisten Kevin Parker, gæstede fredag aften Roskilde Festivals Arena-scene, hvor de leverede en imponerende og sanselig koncertoplevelse, der understregede Parkers status som en af sin generations mest idiosynkratiske og originale sangskrivere samt bandmusikerenes enestående samspil.

Fra psych-rock til space-pop

Siden Tame Impala debuterede i 2010 med deres retro-psych-rockede debutalbum Innerspeaker, har bandet bevæget sig i en musikalsk mere nutidig, kommerciel og space-poppet retning, uden at gå på kompromis med deres kunstneriske integritet og originalitet. Aftenens koncert bekræftede, at Tame Impala fortsat udvikler sig i en positiv retning. Koncerten bød både på gruppens psykedeliske rockrødder samt deres nyere, funky space-pop-hits.

Sofistikerede popmelodier fra pop-laboratoriet

Bandets hårdtpumpende og farverige blik på rockmusikhistoriens psykedeliske toner lød fortryllende under hele koncerten. Det guitarriff-drevne nummer Elephant, som burde gøre Eric Clapton anno Cream misundelig, lagde niveauet for koncertens stærke sætliste. Særligt under dette nummer var det dynamiske trommespil i regulær verdensklasse. Men Tame Impala fungerede mest interessant under de mere sofistikerede popmelodier: Komplekse og melodiske arrangementer fra Parkers finurlige pop-laboratorium.

Den storslåede og smukke komposition Eventually fra bandets seneste album Currents var muligvis koncertens musikalske højdepunkt. Samstillingen mellem Parkers flyvske vokal og bandets voldsomme samspil slog mildest talt gnister. Publikum blev sendt direkte ind i Parkers eget drømmeagtige eventyrland. Koncerten understregede, at Parker er et sammensat musikalsk barn af Lennon/McCartney, Brian Wilson, Syd Barrett, Todd Rundgren og Wayne Coyne. Det farverige lysshow supplerede Parkers bevidsthedsudvidende visioner på storslået vis.

Tame Impala demonstrerede, at de er et formidabelt live-orkester, der kan vække studieversionerne af bagkataloget til live med både præcision, nerve og impulsivitet.