Utrættelige toner fra vestafrikanske Orlando Julius & The Heliocentrics

Orlando Julius & The Heliocentrics, Øyafestivalen, Oslo

Utrættelige toner fra vestafrikanske Orlando Julius & The Heliocentrics

Anmeldt af Nikolaj Blegvad | GAFFA

Med sin herlige og opløftende blanding af afrobeat, soul og funk satte Orlando Julius gang i sit livsbekræftende show på en af de mindste af Øyafestivalens scener. Eller rettere sagt var det hans kone Latoya Aduke Ekemode, der satte koncerten i gang sammen med bandet The Heliocentrics, hvorefter hovedpersonen entrede med smilende øjne spillende på sin tenorsaxofon.

Hans opsamlingsplade fra 2014 kaldte han “Back to My Roots”, og det var også det, han inviterede publikum med på – en rejse gennem tid i den vestafrikanske musikers lange karriere og rødderne til det, der for den nigirianske musikers vedkommende skulle blive en karriere som en af de udviklende kræfter bag afrobeaten.

Det var stor musik på den lille scene. Levende og inviterende. Både med toner fra mesteren selv, dans og twerk fra Latoya og i det hele taget en livlig optræden fra The Heliocentrics. I pauserne mellem de mange blæs i saxen sang Julius og brugte store fagter til at kommunikere med den dansende forsamling foran scenen, der for længst havde hengivet sig til den afrikanske musik og dens formidable udøvere på scenen.

Og han dansede. Hele tiden i bevægelse. Dansede sammen med sin kone hen til de andre musikere og tilbage til mikrofonen og indimellem til tangenterne. I det hele taget var der hele tiden en bevægelse i både musikken og bandet, der med sin utrættelige styrke viste, hvordan denne genre skal spilles.

Orlando Julius & The Heliocentrics gav utrolig meget, og deres koncert var en vital oplevelse, hvor de med deres livskraft overbeviste alle fremmødte med dans og musik om, hvordan man skal bevæge sig, hvis man vil have en god fest. Og fest, det blev det i hvert fald til.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA