The Internet skød med spredehagl – og ramte plet

The Internet, Pumpehuset, København

Anmeldt af Jonas Friborg | GAFFA

Den Los Angeles-baserede soul-sekstet The Internet efterlod et godt indtryk på danske fans i aftes, da de gæstede scenen i Pumpehuset.

The Internet blev grundlagt for fem år siden af sangerinde og rapper Syd Tha Kyd og producer/sanger Matt Martians, der er en del af det toneangivende hiphop-kollektiv og label Odd Future (OFWGKTA), der også huser prominente artister som Frank Ocean, Tyler The Creator og Earl Sweatshirt. Patrick Paige II, Christopher Smith, Jameel Bruner og Steve Lacy akkompagnerer de to i gruppen og står for bas, guitar, trommer og keyboard, når de optræder sammen. The Internet er lige nu aktuelle med deres tredje studiealbum "Ego Death", som blev udgivet tilbage i 2015 – til anmelderros samt en Grammy-nominering, og med "Ego Death", udvalgte sange fra deres bagkatalog samt imponerende instrument-soloer gav bandet København en overdosis internet, som kun overgås af flere timers kattevideo-kigning.

Dørene til koncerten går op klokken 20.00, og kort efter begynder folk med hastige skridt at fylde lokalet. Danske Nanna B er support, og står inden længe på scenen. Det er tydeligt, at ikke mange ved hvem, hun er, men det bliver der hurtigt lavet om på, da hun tager publikum igennem en kort række af sange, præget af en sjælfuld vokal samt langsomme og tunge bassdrops, der kombineret med hendes pudsige dans leder tankerne hen på en dansk pendant til FKA Twigs.

Som det er hensigten, er publikum varme efter opvarmningen, og folk er klar til at se The Internet, men hvad der ligner lydproblemer og omrokering af scene set-uppet lader til at forsinke showet lidt. Klokken slår 21.10, og forløsningen i form af fem ud af de seks medlemmer af The Internet bliver varmt taget imod af publikum, da de indtager scenen. Få øjeblikke efter, at de er begyndt at spille, kommer Syd, der bliver modtaget af skrål fra et udsolgt Pumpehus. Gruppen lægger ud med den funk-fyldte "Dontcha", efterfulgt af "Get Away", der agerer et godt udstillingsvindue til Syds flotte, lyse og skrøbelige vokal, der koncerten ud står i skarp kontrast til Martians dybe, rungende stemme, han på flere sange bidrager med fra omme bag sit keyboard.

The Internet har ikke altid spillet koncerter med et komplet liveband, men det fungerer virkelig godt, og netop instrumenterne kommer på banen flere gange i løbet af aftenen i form af flotte soloer på henholdsvis elektrisk guitar, bas, trommer og keyboard, hvoraf sidstnævnte skiller sig mest definitivt ud og vækker stor begejstring hos publikum. Der er mange højdepunkter at vælge imellem, men gruppens sjælfulde skildring af den følsomme "Girl", en meget festlig udgave af "Special Affair" samt "Penthouse Cloud", hvor Syd viser, at hun ikke blot kan synge, men også rappe, står tilbage som nogle af de mest mindeværdige. Alle er dog måske overgået af "Just Sayin/I Tried", der er skrevet om ekskæresten, hvor Syd på charmerende vis instruerer publikum i at synge med på en helt bestemt del af sangen – instrukser, der resulterer i, at hele Pumpehuset skråler i kor: "You Fucked Up!"

Aftenen er cirka 60 minutters blandet pose bolsjer, der både byder på skønsang, råben, instrumentsoloer, rap, fællessang og fjollet dans, der på et tidspunkt koster et bandmedlem skoene. The Internet nyder at være på scenen, og det kan ses – tydeligt. Med et utroligt uhøjtideligt nærvær og en klar kærlighed til musikken, hinanden og aftenen spiller, danser og griner de sig gennem hele affæren, og det smitter i den grad af på alle til stede.