Hekse fra Nashville og buddhistmunke fra Svendborg

All Them Witches + Red Lama, Loppen, København

Et amerikanske kult-syrerock-outfit gæstede Loppen på Christiania i aftes og indviede i processen deres følge for en af de mest lovende nye danske grupper i genren.

Red Lama ****

Loppen har på trods af Christianias mange genvordigheder opnået en fortjent høj plads blandt København spillesteder ved at opbygge en sjælden kombination af professionalisme og organisation med intimitet og gør-det-selv-ethos. Det var derfor noget af en milepæl for Red Lama – en dansk psykedelisk rock-gruppe dannet i 2011 af svendborgensere bosat i København og opkaldt efter den tibetanske buddhistsekt Nyingma hvis ledere kendes på deres røde turbaner ­– da de gæstede Loppen som support for All Them Witches fra Nashville, TN den 16/8 efter at have udgivet deres første LP i år.

Red Lamas sæt bestod af fem numre bygget op omkring komplekst rytmespil fra bassen og trommerne, hvor guitaren og orglet tilføjede yderligere lag af teksturer til det hypnotiske lydlandskab. En kompositions-metode, der straks genkendes fra tyske grupper som Can, Faust og Neu! De fynske buddhistmunke viste dog et meget højere ambitionsniveau i, at alle numre spændte over nøjagtigt opbyggede progressive sangstrukturer med lange atmosfæriske instrumentale passager domineret af guitar og orgel. Dette viste et åndeligt slægtskab med et fjerde tysk 1970’er-navn: Amon Düül II. Det visuelle show på lærredet bag trak også på samme univers som Düüls pladecovers: Animationer af vidtstrækkende bjerglandskaber og geometriske fraktalstukturer samt optagelser af voksende planter og udforskning af verdensrummet – alt sammen i skærende blåliggrønne og orangerøde nuancer.

Selvom Red Lama ganske rigtigt gik med deres indflydelser på deres genbrugsbutik-indkøbte Hawaii-skjorters ærmer, viste de en klar kreativ vision i syntesen af disse: For eksempel kunne der drages paralleller mellem frontmanden Johannes Havemann Kissov Linnet og Jim Morrison fra The Doors, men hans stemme var en oktav højere, og hele hans sangtekst-ideologi handlede netop om at overvinde den skyggeside, som Morrison udforskede.

All Them Witches ****

Aftenens hovednavn All Them Witches er måske endnu ikke blevet så velkendte som The Black Angels eller Dead Meadow, men siden deres dannelse i 2012 har de med deres fem albums og endnu flere ep'er arbejdet hårdt for at opnå en kult-fanbase, som fyldte Loppen helt ud i aftes. Gruppens sanger og bassist Michael Parks kunne derfor stolt indlede showet med at erklære, at dette var deres første show i Danmark nogensinde.

All Them Witches repræsenterede en tungere og mørkere ende af syreock end Red Lama, hvilket blev klart fra deres visuelle show, før en enkelt node blev spillet: Middelalderlige illustrationer af massehenrettelser og scener fra Johannes' Åbenbaring projiceredes på lærredet bag, mens lysshowet skinnede udelukkende i neongrøn og skrigende lilla – altså de mest foruroligende farver. Deres musik spændte også fra akustisk guitar/orgel-melankoli, der mindede om en slags garagerock-begravelsesmarcher over hårde blues-rock-riffs lige ud ad Jimi Hendrix Experiences tungeste numre til intense instrumentalsektioner, hvor medlemmerne prøvede både deres fysiske evner og deres fantasi som improvisatorer til det yderste.

I modsætning til Red Lamas progressive kompositioner og disciplinerede gruppesamspil føltes All Them Witches på deres højeste plan mere som en overjordisk kraft kanaliseret af kunstnerne fra universets raseri. Dette blev især klart, når de satte farten op og næsten lød som Deep Purple cirka 1970 dog uden disses neoklassiske raffinement. Sangteksterne viste også et meget mere mørkt univers end Red Lamas visioner om transcendens og frigørelse af sindet – fra uægte børn af Kristus over pagter med Djævelen til indianske dommedagsprofetier, hvilket også passede fint til deres meteorregn af radioaktiv guitarforvrængning.

Begge grupper markerede sig som blandt de mest lovende psykedeliske grupper dannet indenfor dette årti, med hver deres signaturstil, der allerede bygger videre på genren i hver deres unikke retning. Vigtigst af alt formåede de to at gøre deres koncertfremtræden til en oversanselig transcendent helhedsoplevelse.

SÆTLISTER:

Red Lama:

Inca