Manus Bell
Galvanize

Ægte spyt

Album / Home Studio Productions
Udgivelse D. 06.09.2016
Peter T. Aagaard

Han kan spytte. Virkelig spytte. Ordene ruller af tungen i trioler og enderimene falder som en skarpretter. Manus Bells levering er så imponerende, at han fik international anderkendelse i R.A. The Rugged Man’s Definition of a Rap Flow-konkurrence. Efter et par år, hvor han har boblet i undergrunden som rap-aktivist, får den engelsksprogede rapper nu sin debut.

Kender man Manus Bell fra konkurrencen, vil lyden på størstedelen af albummet nok komme som en overraskelse. Her er støvede samples og minimalistiske trommeproduktioner, der indbyder mere til afslapning end aggression. Den tilbagelænede stemning burde stå i modsætning til hans rå rapstil, men egentlig føles det rart. Og så er det en fornøjelse, at lytte til, hvordan han tilpasser sit hæsblæsende flow til de håndspillede trompeter og saxofoner, så de fælles får musikken til at flyde.

Galvanize er et voksent album, den unge rappers alder til trods. Vi er milevidt fra bling-bling og Manus Bell rapper selvsikkert om tro, håb og kærlighed. Det kræver sin mand, at rappe et nummer med titlen The Definition of a Love Story, men han gør det ligeså overbevisende, som da han skulle definere sit rap flow. Endnu bedre bliver det, da han på Syria In Crisis gør noget så usædvanligt som, at rappe om noget der foregår længere væk end hans egen næsetip. Bravo.

Det er ikke en perfekt debut. Den starter sløvt og kan virke belærende og frelst, men mod slutningen når en håndfuld sange et tårnhøjt niveau. Da titeltracket afslutter albummet med svingede jazz og en vidunderligt velsyngede Mathilde Savery, føler man ordene, som Manus Bell spytter, går under huden. Det er ægte spyt.