BROER

Fra sagte briser til tordende tyfoner

EP / Idiot Disc Recordings
Udgivelse D. 16.09.2016
Peter T. Aagaard

Har du også hørt "Hvor er du bro?" med BRO? Sådan lyder denne ep heldigvis slet ikke.

Istedet er BROER resultatet af samarbejdet mellem de to brødre Aleksander og Carlos Wind Demsitz, der danner bro mellem deres musikalske udtryksformer. Lyder sidstnævnte bekendt, er det, fordi der bag det borgerlige navn gemmer sig Mund De Carlo, en af de seneste års mest kreative og tekniske rappere. Lillebroderen Aleksander, der bevæger sig i soulgenren, er et mere ubeskrevet blad, og han fremstår umiddelbart som en mere afdæmpet Demsitz end den rappe, flyvske Carlos.

Det gennemgående fællestræk, der gennemsyrer BROER er vinden. Det afspejler sig til dels i tematikken, hvor man finder smukke linjer som "Puster det væk, men vinden blæser det tilbage / Din hånd er det bånd der binder mig i dag." I lige så høj grad er vinden dog til stede i stemmerne, der ep'en igennem skifter karakter fra sagte briser, der synger om brødrekærlighed, til storm der river og revser i lytteren. Især er det en fornøjelse at lytte til Mund De Carlo, der i sit eget univers kan blive lidt Lise-Let-På-Tå, forvandle sig til en forvrænget tordende tyfon.

Brødrenes samspil er en oplevelse i sig selv, men lige så dragende er musikken. Universet er dystert, koldt og hårdt. Sine steder nærmer det sig triphoppens melankolske mol, og man mærker sig selv forsvinde ind i lyden. Andreas P Bjerring, der står for produktionerne, var tidligere del af Intelligent Pushing, og det virker, som om han har trukket på sin erfaring som mørkemester på ep'en.

Afgrund og Over Land og By skiller sig ud som stærke enkeltstående sange, men er det ikke alle numre, der er lige interessante. Aleksander har som sanger endnu heller ikke så mange strenge at spille på, som Carlos åbenlyst har tilegnet sig som rapper. Men som par gør de hinanden endnu bedre. Parret med det musikalske mørke er det som helhed en stor lytteeoplevelse at blive blæst omkuld af BROER