Atrocity Exhibition

Grusomme mig

Album / Warp
Udgivelse D. 27.09.2016
Peter T. Aagaard

"I'm sweating like I’m in a rave / Been in this room for 3 days / Think I’m hearing voices / Paranoid and think I’m seeing ghost-es... oh shit!"

Således indleder hiphoppens maniske grinebidder sit fjerde album. Det er, som man kan høre, en dyster sag, hvor Danny Brown fremviser sit galleri af grusomheder og hudfletter sig selv og sin verden. Heldigvis er hans paranoide nedtur en underholdende affære for lytteren. Hans gnækkende, bizarre rapstil, der kan minde om horrorversionen af gode gamle The Pharcyde, er dragende, og man er konstant interesseret i, hvordan han nu finder på at flowe og rime. Ydermere er hans namedrops af egne og andres værker en guldgrube i sig selv. Referencerne stikker i alle mulige retninger, så alt fra sciencefiction til punkrock inddrages.

Sciencefiction og punkrock er også gode kodeord for musikken, primært produceret af den faste partner, Paul White. Albummet er hans første på britiske Warp Records, der har stået for nogle af den elektroniske musiks største udgivelser, og det afspejles i lyden. Danny Brown rapper over et lydtæppe vævet sammen af skræmmende samples, der vækker minder om den psykedeliske kreativitet, man forbinder med Cypress Hill. Ikke overraskende er B-Real også blandt albummets gæster.

Atrocity Exhibition er i sandhed en grusomhedsudstilling. Det er tungt stof, som vi efterhånden kender det fra Danny Brown. Ironisk nok er det mindst mørke nummer, Really Doe – produceret af Detroit-bysbarnet Black Millk – måske også det bedste og musikalsk mest interesante. Over rockende klokkespil rapper Danny Brown, Kendrick Lamar, Ab-Soul og Earl Sweatshirt om kap i et hæsblæsende ræs. Det viser, at Danny Brown kan andet og mere, når han ikke bare giver den i rollen som Grusomme Mig.