Både hyggelig, rørende enkel og storladen julegave fra Jonas Petersen og band

Hymns From Nineveh, Sankt Lukas Kirke, Aarhus

Anmeldt af Chris Johansen | GAFFA

Var man ikke allerede klar over julemånedens ankomst, blev man det sandelig fredag aften i Skt. Lukas Kirke, hvor Hymns From Ninevehs spirituelle og kristne udgangspunkt blev forenet med julen i kirkens smukke, lyse rum. Med fyldte kirkebænke og bevågenhed fra loftets 12 apostle leverede sangskriver og forsanger Jonas Petersen med resten af Hymns From Nineveh blandt andet en formidabel relancering af “Endurance in Christmas Time”, der er bandets julealbum fra 2011. Petersen sang og vekslede mellem akustisk og elektrisk guitar, Carl Brixen var på trommer, Jacob Haubjerg på bas og keyboard, Jacob Brixen på banjo og harmonika, og Nikolaj Mikkelsen spillede keyboard. Den store musikalske besætning betød også, at flere ellers mere afpillede numre fik ekstra dimensioner i kirkerummets akustik.

Koncerten i Skt. Lukas Kirke var én ud af to julekoncerter fra Hymns From Nineveh i år, og ligesom Aarhus får også København og Vor Frue Kirke fornøjelsen af den særlige julegave, som bandet ikke har givet siden 2012 med stor anmelderros til følge. På trods af den julede tematik var det dog ikke altid kun knitrende hyggeligt, men også både rørende enkelt og storladent, når Jonas Petersens fine og følsomme vokal blev akkompagneret af et særdeles velspillende band.

Jule-folken er kommet

Aftenens første nummer, “A Silent Asylum”, satte med sin spøgelsesagtige intro og messende karakter en mere alvorlig tone for det overvejende stillesiddende publikum. Først da Carl Brixens trommer satte ind på “Christmas Is Here”, kom der liv i de vuggende hoveder, og det var svært at sidde stille til det mere opløftende budskab om julens komme. Hymns From Ninevehs jule-folk kom allerede i 2011, men den har hængt ved – og faktisk er den så charmerende, at den velsagtens kan høres på andre årstider også. Julesalmen “En rose så jeg skyde” havde også sneget sig ind i sætlisten. Og udsat for Jonas Petersens lyse stemme og den melankolske klang fra fingerspillet på hans elguitar kom den gamle salme i sin omfortolkning til at lyde som noget, der godt kunne være opstået i en mere moderne hyggestund med Sigur Rós.

Med nummeret “Cool Fire” nåede koncerten sit første umiddelbare højdepunkt. Skæringen er fra gruppens seneste udspil “Sunday Music” fra i år og blev leveret med fuld instrumentering og meget mere kraft end på albumudgaven. Og uden at forklejne Skt. Lukas Kirkens korsangere kan det godt anføres, at Jonas Petersens vokalpræstation her var noget af det bedste, det sakrale rum har hørt i meget lang tid. Bandets energi smittede af, og publikum brød for første gang ud i taktfaste klap.

Fællessang mod slutningen

Herefter tog den mere akustiske del af sættet over igen. Titelsangen fra gruppens julealbum blev dedikeret til de kære, der ikke er her mere. Og sangens karakteristiske keyboardspil hænger ved hukommelsen ligesom minderne om de tabte. “Vi var Hymns From Nineveh, og I var fantastiske”, sluttede en strålende og taknemmelig Jonas Petersen sættet, der dog selvfølgelig måtte følges op af ekstranumre.

Første ekstranummer bragte Jonas Petersen alene tilbage på scenen. “Lys og lindring” er en ny salme, han har skrevet til Kirkesangbogen, der udkommer næste år, og den blev fremført blot med elguitar og en vokal, der altså for anden gang på aftenen var på dansk. Herefter trådte også Nikolaj Mikkelsen igen ind på scenen til sit keyboard, og de to fremførte en meget nedtonet og raffineret udgave af publikumsfavoritten “A Kid on the Beach” fra “Visions” fra 2013. Aftenens to sidste numre fik resten af bandet tilbage på scenen. De to numre runder også “Sunday Music” af, og hvor “Paper Kite” flød over i herlig afrikanskklingende groove, blev publikum budt op til fællessang på omkvædet til “Lisbon” - “Love is a boat/ and we’re in it/ Change is a sea/ and we’re on it”. Efter en enkelt øvning sad den i skabet, og dermed gav kirkeskibet også Hymns From Nineveh et flot, fremstrakt tak for en stor aften.

A Silent Asylum

The Boy in the Manger

Christmas is Here