Saveus
Will Somebody Save Us?

Saveus er okay på debut-ep, men bedre live

EP / Copenhagen Records
Udgivelse D. 20.01.2017
Sara Elisabeth Nedergaard

Efter et år med eksplosive koncerter og ditto anmeldelser var jeg spændt på, hvad hele Danmarks nuttede X Factor-dude kan præstere på plade. Der er lidt Bon Iver, lidt Justin Timberlake og sågar lidt Kanye West (okay, måske mest fra Lost in the World). Men glem nu de der referencer: X Factor-Martin er død og borte, og Saveus er genopstået som noget ret unikt i dansk sammenhæng. Der er faktisk ikke nogen, der lyder sådan her på det danske marked lige nu. Så lad os tage en gennemgang af ep’en:

Good Times er interessant i nummerets opbygning og leg med effekter. Teksten er måske sådan lidt la-la. ”Let the good times roll” – hvem bruger overhovedet det udtryk, ud over Tom Jones anno 1970? Men vokalen er interessant, legende og dragende.

How Did I er præget af synth og Martins bløde, lækre vokal. Det klæder ham med mere luft på stemmebåndet, som på denne skæring. Gode disko-vibes, der helt sikkert kommer til at få gang i teenagefester i kældre landet over. Men åh nej, STOP med at rappe, for pokker da. Det er jo ren Remee i halvfemserne.

Levitate Me tog røven på alle, da Saveus gav den fuld Gadaffi til P3 Guld 2015. Der er lidt James Blake over pianoet i introen. Al den ”oh oh, na na na” er egentlig lidt irriterende. Og hele ”halleluja, hvor tager Saveus os da bare en tur med i kirke”-ståhejet, der har været, synes jeg også er lidt opreklameret. Levitate Me er da et okay popnummer, men også lidt for happy-lad-os-gå-amok-agtig. Lidt som når blegfede danskere synger gospel eller danser samba. Og nej, det er ikke for at åbne for en diskussion om, hvorvidt gospel er forbeholdt sorte og sambabrasilianere. Du ved jo godt, hvad jeg mener, debattype på Facebook.

Everchanging tager os helt med i pop/danceland. Jeg spår et fremtidigt samarbejde med Avicii eller Kygo eller en af de der house-typer. Fin sang, dansabel og kommer garantrisse i rotation på Nova FM til sommer.

Will Somebody Save Us lyder Martin som Ronan Keating og Freddy Mercurys elskovsbarn. Jep, den er god nok. Nummeret er lidt mere skrabet end de fire ovenstående numre. Og det er lidt rart, men man lægger så også mere mærke til teksten. Med ”my mother told me money does not buy happiness” opfinder Saveus altså ikke den dybe tallerken. Og den underlige Queen-reference er lidt…ja, underlig. Men thumbs up for de lækre 80’er-inspirerede horn og strygere.

Sidste og sjette nummer på ep’en er et remix af Levitate Me. Okay, det var ikke Avicii eller Kygo, men London-baserede Rationale, der ikke er helt dum. Og det er da også et helt hæderligt remix. Mere er der ikke at sige om dét.

Status: Saveus er primært et liveband. Det står soleklart efter at have oplevet bandet på sidste års Musik i Lejet og efterfølgende sidde hjemme og høre denne ep. For jo, den kan da noget, og Martins allestedsnærværende musikalitet er af så høj kvalitet, så jeg ikke kan andet end i hvert fald at smide fire stjerner efter ham. Men så var der lidt rap-fail, lidt for kedelig lyrik, lidt blegfedme og så videre. Så vi lander sgu på fire. Fin debut.