Ryan Adams
Prisoner

Adams på ret køl musikalsk i den ulykkelige kærligheds navn

Album / Pax-Am Records
Udgivelse D. 17.02.2017
Finn P. Madsen

”Thorn in my side/Pain I can't hide/Diamonds that won't shine/Oh, my soul is black as coal” vrider alt-countryrockeren Ryan Adams sig på Breakdown. Det er lige før, man kan høre hjertet briste. Ulykkelig kærlighed kan være et berigende parameter at skrive ud fra. Det benytter den hyperproduktive musiker sig skamløst af på sit nye album Prisoner. Efter flere års retningsløs ørkenvandring ud i det store kunstneriske ingenting er inspirationen endelig vendt tilbage. Der skulle åbenbart en skilsmisse på bordet fra skuespilleren Mandy Moore for at få ham på ret køl igen.

Den stejlende Do You Still Love Me? med direkte adresse til eks-konen åbner riffhuggende med rullende Hammond, hvorefter hele arsenalet sættes ind med en sønderrivende guitarsolo. Det er længe siden, at rockens problembarn har lydt så vital og vedkommende. Titelnummeret, Dommsday og Haunted House bliver afleveret med stort overskud og viser, hvilken fremragende sangskriver, vi har med at gøre. Den velkendte Adams-melankoli får masser af plads i den helt rigtige indpakning med ringende guitarstikninger og stikkende mundharmonika.

Det smertelige ridt og savnet af den tabte kærlighed fortsættes forbilledligt på den døsende Shiver and Shake ”I can barely sleep, I've been lying here awake/I close my eyes, I see you with some guy/Laughing like you never even knew I was alive”. Adams balancerer her i en tilstand mellem paranoia og drøm. Selv på den temmelig ordinære americana-traver To Be Without You holdes interessen fanget, mens Anything I Say To You Now og Broken Anyway med krystalklare guitarlinjer får taget til at lette. Ryan Adams leverer med Prisoner sit bedste album i mere end et årti med en fascinerende blanding af rå melankoli og smertelig selverkendelse.