Per Reinholdt Nielsen
Nick Cave – en biografi

Vederhæftig værkgennemgang med skønhedspletter

Bog / Klim
Udgivelse D. 07.04.2017
Espen Strunk

Det behøver ikke at være nogen hemmelighed, at denne anmelder har gået og glædet sig til Per Reinholdts Cave-bog, lige siden rygterne om dens vorden nåede mig for adskillige måneder siden. Ikke så meget på grund af emnet – der findes udmærkede bøger om Cave på engelsk – men fordi netop Reinholdt tidligere har vist sig som en glimrende (musik-)skribent; ikke mindst med hans skarpe Björkbog fra 2007 – en inspireret indføring i en af populærmusikkens mere komplekse skikkelser.

En dansk bog om en stor international stjerne skal virkelig have noget at byde på for at bevise sin eksistensberettigelse – men det har Reinholdt faktisk vist sig at kunne, modsat f.eks. kollegaen Karsten Jørgensen, som uden indlysende nødvendighed eller væsentligt nyt at byde på har givet os en stribe biografier om bl.a. Springsteen, Neil Young, George Harrison og John Lennon.

Denne gang har den velskrivende musikbibliotekar fra Tårnby så begået et omfattende værk om mestersangskriveren fra Melbourne – lige dele biografi og detaljeret gennemgang af sangværket – og samlet set en absolut vederhæftig og begavet indkredsning af fænomenet Cave og hans fascinerende univers.

Inklusive afgørende præmisser og pointer omkring både tekster og musik, herunder at værket grundlæggende handler om kærlighed – og ikke om vold og død, sådan som man kunne forledes til at tro. At Cave og kumpaners særlige musikalske alkymi handler nok så meget om genopfindelse af The Blues som om den postpunk-scene, de i sin tid voksede ud af.

Og at Caves mesterskab blandt andet består i den afgørende evne til at gøre sit eget liv til stor kunst – med mesterværkerne "The Boatman's Call" (1997) og "No More Shall We Part" (2001) som klokkeklare eksempler. Med succespladen "Murder Ballads" som en undtagelse, iøvrigt ("det var en komedieplade. En sjov, komisk og ubekymret plade," som Cave citeres for at sige i bogen).

Bønner i brand

Selvom Reinholdts store bog – over 400 sider – bærer undertitlen "En biografi," er det bærende element selve værkgennemgangen, lige fra debutalbummet "Prayers on Fire" (en titel, som kan siges at være emblematisk for Cave, by the way) med gruppen The Birthday Party i 1981 til sidste års sitrende sorgbearbejdning "Skeleton Tree."

Sigende nok er bogen da også struktureret omkring pladeudgivelserne, meningsfuldt opdelt i i alt otte kapitler. Og i gennemgangen af pladerne og sangene ligger på sin vis både bogens berettigelse og begrænsning.

For det er her, Reinholdt folder det analytiske blik ud og dermed bidrager med noget personligt, hinsides reproduktionen af biografiske fakta, som man strengt taget kunne tilegne sig andetsteds. Men også her, forfatterens lejlighedsvise, subjektive smagsdomme, spekulationer og associationer står og flagrer – ikke nær så irriterende som Chr. Braad Thomsen & Asger Schnacks Dylan-bog, men alligevel. For hvor relevant er det, at forfatteren ikke ser det store format i ellers fine sange som "Lay Me Low "eller "Everything Must Converge"? Eller at "Carry Me" og "Easy Money" "kunne være inspireret af Stevie Wonders elegi Pastime Paradise"?

Hertil kommer – desværre – en række korrekturfejl, upræcisheder og deciderede fejl i teksten undervejs. Den fremragende film "The Proposition" (2005) dateres et sted til 2009. Ufrivilligt komisk (eller virkelig subtilt?) bliver snærende bånd til "snerrende bånd." Vennen og instruktøren John Hillcoats navn staves på forskellige måder bogen igennem. Gonzojournalisten Larry Sloman krediteres for at have skrevet en Dylan-biografi – det har han mig bekendt ikke gjort, om end han står bag den fremragende turnédagbog "On the Road with Bob Dylan." Et sted fejlciteres en afgørende linje i sangen "O'Malleys Bar." Og så videre. Petitesser, javist – men alligevel ærgerlige skønhedspletter på en i øvrigt solid og relevant bog om en af rockens mest interessante skikkelser. For som helhed kan bogen bestemt anbefales – både til ældre fans som til de mange danskere, som synes at have opdaget Cave de senere år.

Per Reinholdt Nielsen: Nick Cave – En biografi. Klim, 431 sider, indbundet, vejledende pris 299,95 kroner. Er udkommet.