Ballademageren har stadig evnen til at få folk til at føle sig godt tilpas

Gavin DeGraw, Train, Aarhus

Ørehængere er kendetegnet ved at være memorable størrelser, vi sent glemmer. Sange, der sætter sig i hukommelsen, og tekster, der indprenter sig i vores hjerne. Nummeret ”Chariot” kan siges at være et sådant af slagsen. Vi husker nok, at den handler om en kvinde, hvis yndlingsspise er ”chocolate covered cherries” og ”seedless watermelon”, og den desuden giver sig til kende på sin særegne piano-intro. Netop derfor er den en velvalgt ouverture til et akustisk show – og måske i endnu højere grad, når ens musikalske karriere er peaket tidligt på debutalbummet af selvsamme navn – et album, der blev udgivet i 2003 med populære numre, der satte sig på alles læber.

Det var også sådan, den amerikanske hitmager og sangskriver Gavin DeGraw åbnede aftenen, da han trådte på scenen på Train i Aarhus og gav os en levende indføring i gamle klassikere såvel som nye hits fra sin sjette plade ”Something Worth Saving”, der blev udgivet i efteråret i fjor. Under navnet ”An Acoustic Evening with Gavin DeGraw” turnerer den nu 40-årige multi-platinkunstner land og rige rundt med guitaristen og bassisten Billy Norris og trommeslageren Mike Baker for at give sine europæiske fans en særlig akustisk og intim oplevelse. Selvom spillestedet og diskoteket Train ikke indbyder til en sådan oplevelse, så blev det en aften, hvor den sympatiske og karismatiske DeGraw alligevel rørte et udsolgt og dermed helt fyldt spillested med sine varme og soulede popballader. Scenen var sat med hvide bloklys og det sorte flygel centreret midtfor, da en veloplagt DeGraw trådte ud til kaskader af kvindeskrig i sin karakteristiske hatte-uniform og western boots.

Der var ikke nogen egentlig kronologi i aftenens sætliste, hvor det gamle og det nye blandede sig og smeltede sammen i kærlighedens forenede univers. DeGraw skriver som så mange andre musikere om kærlighed, og den har som bekendt flere former og facetter. Derfor var der også et spænd i tempo, takt og tone i numrene, der gaber over alt fra den naive forelskelse til den modne kærlighed om den, der aldrig må tages for givet. Der var de upbeatede happy go lucky melodier som ”Kite Like Girl” fra den nye plade, der sætter gang i hofterne med sin groovy og forelskede vibe, hurtige trommerytme og ubekymrede tilgang til kærlighed. Der var også de mere samspillede og jammede sessioner, der havde en jazzet og swing-funky-lyd, som særligt kom i spil, da Norris skiftede den akustiske guitar ud med kontrabas og Baker det hurtige upbeat med de langsomme trommer.

Ved gospel- og soul-legenden Sam Cookes ”A Change is Gonna Come (I Was Born by the River)” fik DeGraw bevist, at vokalen stadig intet fejler, og at hans stemme har en kapacitet, der rummer alt fra de nasale soulede toner i sin kendetegnende nynnen til de høje pitch. Dette blev særligt forstærket i dette nummer, hvor DeGraw sang første vers og bridge, inden bandet akkompagnerede hans solo. New Yorkerens inderlige lyd kom desuden til sin ret i nummeret ”Something Worth Saving”, der udover at give plads til hans soulede stemme også musikalsk er skruet godt sammen og gør det særligt fint i en akustisk version, hvor percussion, akustisk guitar og piano udgør rammen. Hitmageren sluttede af med en anden ørehænger og popballade, ”I Don’t Want to Be”, som publikum skrålede med på, inden der blev lukket og slukket.

Der var dog også plads til et par anekdoter ind imellem sangene, hvor DeGraw modsatte sig ”Music Business”: ”Der er musik, og der er business, ikke ’music business”, påpegede han og gav således udtryk for, at han ikke tager højde for sine anmeldere, men blot skriver musik og navngiver det med sig selv og sine fans in mente. Humoristisk fortalte han om sin tredje plade "Free", der af musikindustrien ikke er blevet anerkendt som et reelt tredje album. Selvom DeGraw for længst har peaket i sin musikalske karriere, så er det tydeligt, at han stadig har et publikum, en stor sangmæssig kapacitet, en evne til få folk til at føle sig godt tilpas – og ikke mindst en stor tålmodighed til at give hånd og tage billeder med samtlige mennesker i salen.

Gavin DeGraw spiller også i Store Vega 28. april. Koncerten er udsolgt.

Chariot

King Kong