Kuldegysende dream pop i særklasse

IRAH, SPOT Festival, Store Sal

Kuldegysende dream pop i særklasse

Anmeldt af Brett Tootle | GAFFA

For præcis et år siden begik IRAH deres debut på SPOT Festival som et af landets helt nye lovende navne. Allerede hér var der vidne om et band, hvis musikalitet var ud over det sædvanlige. Nu; mange airplays, roste koncerter og flotte omtaler senere leverer trioen, hvad må være karrierens foreløbige højdepunkt.

I aftenens SPOT-anledning er den skotske masterclass trommeslager Sebastian Rochford - kendt fra bla. Babyshambles - medbragt på trommer. Og fra første øjeblik bliver vi på "Worship the Sun" også suget ind i det utroligt flotte lydbillede, som kendetegner orkestret i særdeleshed. Akustik og lys er i perfekt sammenspil med de piskende, drivende trommer og synthens svulstige lydflader. Læg dertil Stine Grøns smukke stemme, som med underspillet overlegenhed efterlader publikum næsten måbende, da førnævnte nummer ringer ud i Musikhusets store sal. Vi er simpelthen up for a treat.

Det tornhøje niveau fortsætter over i "Into Dimensions", der med sit flotte dynamiske feel fra bandets tre medlemmer snoer sig op og ned i intensitet. Sjældent ser man musikere, som er så intenst til stede i hvert et anslag, hver en frasering, hvert et ord. Det er kuldegysende stærke sager. Fra bandets debutplade, også navngivet "Into Dimensions", får vi leveret endnu en perle i "Mirroring". De igen piskende og suverænt præcise trommestikker supplerer her om de flotte keys-harmonier, der ligger base for den meditative atmosfære, som fylder hele salen ud. Skuldrene sænkes i de bløde stole, og vi glemmer for en stund alt omkring os.

Stine Grøns enorme ro - men samtidig inkluderende fremførelse - skinner igennem på "Matrix". Vi svæver rundt i ambiente klaverflader, inden vi afslutningsvis bliver oversvømmet af intens vokal i det højeste smukke leje. Sjældent er IRAHs lyd kommet så meget ud over scenekanten. Afslutningsvis cementeres en af SPOT's vel nok flotteste koncerter nogensinde med en blomstrende og tiltagende opbygning i "Fast Travelling", som runder sættet af med bravour.

Alt i alt en intens, smuk, velspillet, vellydende, medrivende, kuldegysfremkalende seance. Mere kan man ikke forvente sig.