Hits er langt fra nok

Sean Paul, Tinderbox, Blue Stage

Hits er langt fra nok

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Det er én ting at hvile på laurbærrene og blot spille de sikre velkendte ting for at gøre publikum glade og tilfredse, det er noget andet, når man knap er tilstede i sin egen musik, der drukner i iveren efter en solbrændt hitparade. Sean Paul fra Kingston var ikke rigtig rap eller dancehall eller edm, selvom der var smagsprøver på næsten det hele. Manden, som har spundet guld på sin karakteristiske stemme, var derimod ihærdigt haltende efter sin egen hitmaskine, der ikke lod sig oversætte til Tinderbox-festivalens niveau, trods alle festlige tendenser.

Det var ikke rigtig til at høre det medbragte band på numrene med undtagelse af et klassisk amerikansk guitartungt intro-nummer, der ledte over i Major Lazer-sangen "Come On To Me", hvor computerne tog over, og det engang imellem kunne anes ,at der var en trommeslager på scenen. Sean Paul skal have ros for at lægge stilen klart ud fra start med netop et nummer, der for det første ikke er hans eget, for det andet ikke kræver at han synger sin patois på mere end halvdelen af sangen og for det tredje hjælpes gevaldigt på vej med et overdøvende backing-track.

Sean Paul lader til at være den første til at indrømme, at han er en gæstevers-sanger, hvilket blev tydeligt i sætlistens mange sange med andre ikke-medbragte sangere og sangerinder. “Dua Lipa ain’t here right now” proklamerede han unødvendigt inden “No Lie”, og et godt stykke tid efter han havde spillet “Cheap Thrills”, “Bailando” Blu Cantrells “Breathe” og en ellers hæderlig “freestyle” over Ed Sheerans “Shape of You”. Den jamaicanske sangtrold lød ellers til at have et beundringsværdigt ærinde med sin koncert i det små øjeblikke, hvor han talte til folket.

Det hjalp absolut heller ikke at Sean Pauls kumpaner også leverede en halvhjertet performance, måske lige med undtagelse af hans såkaldte "sexy dancers", der twerkede, som kun man kan twerke til pseudo-dancehall-reggae. Det her var simpelthen for nemt til Tinderbox.