Søvndyssende eftermiddag

AyOwA, Roskilde Festival, Countdown

Søvndyssende eftermiddag

Anmeldt af Rosa Louise Stilgren | GAFFA

Det var en elektronisk isbryder, der brød den sagte, solbeskinnede eftermiddag, da AyOwA trådte på scenen og spillede en af festivalens første koncerter. De kølige, elektroniske toner blev understreget af en bagbeklædning, hvor blålige, flydende figurer strøg hen over skærmen på en måde, der var præcis så flydende og organisk som lyden selv. Hannah Schneider lagde stemningsfulde penselstrøg med sin vokal, der fungerede mere som klangeffekter end som ord, der krævede sin egen ørenlyd. Når de endelig krævede at blive hørt, mindede det mest af alt om en intetsigende musikteaterforestilling, forceret teatralsk og uforløsende.

Duoen, som i dagens anledning havde selskab af trommeslageren Anders Meinhardt, vekslede mellem det stramme og stringente og atmosfæriske stemningsbilleder. Med trommer, der lå præcise og højlydte, strømmede de elektroniske elementer ud mellem sprækkerne, som vand, der pibler frem fra en tøende isflade. I begyndelsen druknede vokalen under tyngderne af lyd, men fremstod skarpere på den svalende “Sommer”, der blev beskrevet af Schneider som en sang, der rummer følelsen af at vente på noget, der aldrig kommer. I det øjeblik blev det lidt nemmere at fornemme, hvad det egentlig var for et univers, gruppen ønskede at udfolde. Et udtryk, der er støbt af hviskende, sart vokal i bredt favnende lydspind. I grunden en meget fin vision, men det fungerede desværre ikke på en festival, hvor vokalen ofte druknende, og hvor musikken skulle bygge bro ud til et publikum, der enten blundede eller bare dansede fordrukkent og ukritisk til lyd af både musik, slaget fra en toiletdør, der smækkede eller bare hvinet fra en pige i nærheden, der faldt i sine snørebånd.

AyOwA gjorde, hvad de kunne og genkaldte sig tanker mod Under Byen, men uden den samme nerve og skrøbelighed som det hedengange aarhusianske orkester. Det blev desværre en meget kedelig eftermiddag, hvor der hverken blev skabt fest eller sovekammerstemning, men i stedet et sted ind imellem, hvilket efterlod et noget intetsigende indtryk.