Calvin Harris
Funk Wav Bounces Vol. 1

Det er acceptabelt lige nu

Album / Sony
Udgivelse D. 30.06.2017
Jens Dræby

For syv år siden udgav den skotske sanger og producer sit charmerende debutalbum med den solide evergreen Acceptable in the 80's. Harris blev hverken den første eller sidste til at udbrede sin lyd til bonede dansegulve verden over, sådan som han for en kort periode blev edm-festivalernes guldkalv. Snart bare som dj-producer fristede han mangen en radiolytter over til house-musikkens luner takket være hjælpende hænder fra seje kvinder som Florence Welch, Rihanna og Kelis.

Når nu Calvin Harris, som en af de færreste, er gået full circle med sin musik på den seneste Funk Wav Bounces Vol. 1, er det lidt besynderligt, at hans egen vokal ikke også er vendt tilbage til 80'ernes glatte produktioner. Med en gæsteliste, der smager mere af blød DJ Khaled over meget imødekommende funkpop, kan dette eksperiment dog kun bifaldes. Singlerne Slide og Heatstroke har især vist, hvordan Harris kan krænge nogle mildest talt eksemplariske opvisninger ud af hhv. Frank Ocean og Young Thug.

Men der er også en stor del af de søde sange, der har lige ét udtryk eller kok for meget til at spolere suppen. Sange som Cash Out og Holiday havde været meget bedre skåret ind til benet med en sanger på omkvæd og en enkelt rapper til sætte sit nutidige præg på de tilbageskuende bløde rytmer. Det sker naturligvis også, at nogle mere eller mindre højtprofilerede gæster bliver komplet fejlcastet. Futures dovne levering går ikke rigtigt i spænd med Rollin's stædige percussion, og Kehlanis sang lader ikke til at strække sig langt nok til en slow jam som Faking It.

Albummet er dog alligevel noget af det mest sammenhængende trods den latinamerikanske svipser med Nicki Minaj og en oplagt Harris-Perry-duet, der kunne have gjort Feels til en millennial Islands in the Stream.