Kesha
Rainbow

Da Kesha tog røven på alle

Album / Kemosabe Records
Udgivelse D. 11.08.2017
Sara Elisabeth Nedergaard

Dollartegnet er væk i navnet, og efter en tur på afvænningsklinik og sagsanlæg mod produceren Dr. Luke er Kesha tilbage. Uden så megen autotune som på Tik Tok, og med noget på hjerte. Hvem havde troet det.

Kesha har altid gerne villet lave rock, men Let ’Em Talk og Boogie Feet feat. Eagles of Death Metal er High School Musical for voksne, og det er tåkrummende dårligt. Hymn, Learn To Let Go og Boots er bare irrelevante popnumre. Woman feat. The Dap-Kings Horns er et skønt nummer, med ”I’m a motherfucking woman” som befriende omkvæd. Førstesinglen Praying er helt sikkert et vigtigt nummer på pladen. Men klodset klaver og et ditto omkvæd gør sangen mere vigtig som budskab end noget andet. Titelnummeret er blevet til i samarbejde med Ben Folds og er bombastisk med nogle fine kor- og strygerarrangementer.

Godzilla handler om, at Godzilla æder pomfritter, og Bastards er en fin fuckfinger til Dr. Luke og ender med et uforløst Hey Jude-kor. Disse tre skæringer er sådan lidt Flaming Lips-fjollede, men fungerer. Og så er der ellers country galore på den enormt June Carter-inspirerede Hunt You Down og balladen Old Flames (Can’t Hold A Candle To You) featuring Dolly Parton. Og hvis man er glad for poppet country, er de numre the shit.

Lady Gaga gik fra dance til folk og Miley Cyrus fra twerking til sine countryrødder. Nu har Nashville-fødte Kesha fundet vej hjem med Rainbow. Hvis bare de der irriterende popsange kom helt ud af ligningen, var vi i mål. Kesha er på rette vej – hun tog i hvert fald røven på mig ved at kunne synge uden autotune.