Miley Cyrus
Younger Now

Nostalgisk og romantisk country-comeback

Album / RCA Records
Udgivelse D. 29.09.2017
Sara Elisabeth Nedergaard

Miley Cyrus starter titelnummeret fra sit sjette album Younger Now med ordene: ”Feels like I just woke up”. Jeg kan ikke andet end at analysere det til, at hun er vågnet fra en rus af hash, white girl-twerking, tungerækning og en åndssvag Flaming Lips-plade om kæledyr. Hun er måske ”younger now”, men lyden er moden, og det klæder den kære Miley at have fundet tilbage til sine countryrødder.

Malibu er et skidegodt nummer. Det er ungdom og nostalgi og romantik og pop og country i smuk forening. Rainbowland synges med gudmoren Dolly Parton og er nærmest bluegrass. Fedt. Week Without You er som om, Shania Twain i That Don’t Impress Me Much-dagene har fået et elskovsbarn med Lady Gagas Yoü and I. Resultatet er sødt uden at være klistret. Det samme gør sig gældende på Miss You So Much, der emmer af ung kærlighed og blidhed. På I Would Die For You har vi måske fattet det – Miley er virkelig forelsket i sin forlovede, Liam Hemsworth. Pladens næstsidste nummer She’s Not Him lyder som et Rod Stewart-nummer i ungpigecountryforklædning. Og det er jeg egentlig ret vild med! Thinkin’ lugter lidt af ligegyldig pop. Vi går hurtigt videre. Bad Mood og Love Someone er americana-lækre skæringer med et godt skvæt countryrock, om end en smule anonyme. Og slutnummeret Inspired er grandiost med stærk vokal og insisterende violin, og det er den perfekte slutning. Det gør heller ikke noget, at Miley er en filantrop af karat og har hjertet på rette sted, som netop Inspireds lyrik: ”Pull the handle on the door that opens up to change”.

Miley har faktisk selv skrevet alle tekster på Younger Now og været med til at skrive al musik og producere albummet. Og hvor er det skønt at høre AutoTune og trommemaskine blive vraget til fordel for rigtige instrumenter. For mig handler det her album ikke om identitetskrise. Det handler mere om en 24-årig kvinde, der leger rundt med sin karriere, fordi hun er fucking sej.