Kölsch
1989

ANMELDELSE: Gem en lille dans til det bli'r gråvejr

Album / Kompakt
Udgivelse D. 22.09.2017
Jens Dræby

Jeg ved ikke, om det er den oprigtige baggrundshistorie til Rune Reilly Kölschs albumtrilogi, det nylige mandags-dj-sæt i Eiffeltårnet eller hans hengivenhed til stemningsfyldte housebeats frem for ørehængende edm. Der er bare noget enormt indbydende ved 1989, som et hus fyldt med tunge døre, der fører til lange korridorer med iøjefaldende kubistisk kunst på væggene.

Kölsch får ikke helt så meget ud af Aurora, som er albummets eneste vokalist. Slet ikke hvis man sammenligner med foregåede albummers besøg fra Troels Abrahamsen og Tomas Høffding. På den anden side kommer In Bottles til at passe godt sammen med 12 andre tracks, der næsten alle bærer titlen grå i hver sit sprog.

Der er mange forskelle at spore i et album, der skal udtrykke en særligt grå og bedrøvet periode i Rune Kölschs liv. Det veksler eksempelvist meget, hvor stor indflydelse samarbejdspartner Gregor Schwellenbach har haft på produktionerne med sin vane i klassisk musik og med hjælp fra Heritage Orchestra, der træder frem på Serij, Khairo og Liath. Sidstnævnte går lige til grænsen med kontrasten mellem boblende elektronik og filmiske strygere inklusive en melodramatisk solo fra violinist Kate Robinson.

Sange som Grey og PUSH formår i langt højere grad at indkorporere klassiske elementer som hhv. et groove af insisterende fløjter og en tung blæsersektion med subtile strygere, der får plads som en del af en effektiv kontrast på 1989s største nummer.

Kölschs success i kontinentet uden for Danmark siger mange sørgelige ting om, hvad der kan og ikke kan lade sig gøre for dansk musik. Som Rune RK var han kendt som en af de mest fremtrædende skikkelser på den danske house-scene, men meget i kraft af samarbejdet med Natasja og Stanley Most. Nu som Kölsch har han begået en formfuldendt trilogi af dansemusik med respekt for sig selv. Musik, der nok ikke bliver spillet på toppen af Rundetårn, som det blev blæst ud fra det ikoniske parisiske bindeværk af smedejern.