Fyldt dansegulv til rodet hitparade

Nelly, Store Vega, København

Fyldt dansegulv til rodet hitparade

Anmeldt af Jaspar Bang Jørgensen | GAFFA

Kan du huske Nelly? Den amerikanske rapper bag ”Hot in Herre”, årets dansehit anno 2002, der altid bar et plaster på kinden? Hvis ikke, er du undskyldt. Nelly var godt nok et af rap/r&b-genrens største navne for 15 år siden, men han har ikke udgivet et album i over fire år, og repertoirets største hits tilhører da også forrige årti. Alligevel var der udsolgt, da den 42-årige hiphop-sværvægter mandag aften lagde vejen forbi Store Vega.

Salen var fyldt til bristepunktet med spændte kærestepar samt drenge- og pigeflokke i alle aldre. De fik dog lidt ekstra tid til at købe en fadøl mere, før der skete noget på scenen. 44 minutter lod Nelly vente på sig, inden først hans dj og derefter han selv kom på scenen. Med sig havde han også to øvrige medlemmer af hiphop-kollektivet St. Lunatics i form af Ali og lillebroren City Spud til at agere hypemen og bakke op om vokalerne – og det skulle vise sig at blive nødvendigt.

Gamle mænd i nyt merchandise

Iført hoodies og T-shirts med teksten ”Derrty” lagde fronttrioen ud med korte versioner af en række af rapperens mindre kendte numre, imens der på storskærmen bagved kørte samlebåndsproducerede musikvideoer på ægte 00’er-manér. Drengene fra Missouri holdt dog ikke energiniveauet højt længe, og efter få minutter satte alderen sit præg. Heldigvis for Nelly skulle der ikke mere til vrikke lidt med hofterne for at få tilskuerne op fra sæderne.

Små 15 minutter inde i koncerten kickstartede de aldrende hiphoppere endelig dansegulvet for alvor med ”Ride Wit Me” og ”Porsche”. Brormand City Spud sang de klassiske omkvæd til sangene, der dog bar tydeligt præg af playback. Derudover forsøgte Nelly sig med en andenstemme på sidstnævnte nummer, men helt uden succes.

Generelt led koncerten under ringe musikalske præstationer. Nelly eksperimenterede flere gange med kiksede a cappella-stykker som overgang mellem sangene, og i takt med at bassen blev tungere, og covernumrene i stigende grad dukkede op på sætlisten, blev de tre dansende mænd på scenen i perioder så pinlige at se på, at det burde høre til på en natklub. Den amerikanske hitmager havde dog flere esser i ærmet, og især lyden af Kelly Rowlands vokal på kollaborationen ”Dilemma” fik alle de fremmødte piger til at skrige af deres lungers fulde kraft.

Lunefuldt punktum for en lunken aften

Hvis nogen havde frosset på vej til koncerten i Vega, glædede de sig nok ekstra meget til superhittet fra 2002. Dermed var det med ”Hot In Herre” Nellys job at få skruet op for varmen i salen – og det lykkedes. Med ”Just A Dream” og yderligere et ekstranummer formåede han da også at få sat et nogenlunde punktum for en i øvrigt relativ kort koncert på en lille time.

Uanset længden af koncerten bør man som afdanket hiphop/r&b-stjerne ikke kunne tillade sig at gå på scenen tre kvarter for sent – slet ikke for en billetpris på 350 kr. De betalende gæster var formentlig tilfredse nok med at få de hits, de kom efter, men tager man de kritiske briller på var lyspunkterne for aftenen i selskab med Nelly lidt nostalgisk mandags-r&b og absolut ikke mere end det.

• You The One
  • Despacico
  • Shape of You