Magtens Korridorer
Halvt til Helt

ANMELDELSE: Dagligdagens afmægtige trummerum

Album / Universal Music
Udgivelse D. 23.02.2017
Jens Dræby

Johan Olsen og Co. har alle byggeklodserne til et spændende og indelukket koncept-album som Halvt til helt. Som et storhittende pseudo-nationalband har Magtens Korridorer både festlighed, bredde, tyngde, tragedie og komedie nok til at præsentere en dag fra morgen til aften i netop bandets særegne poetisk forhutlede udgave. Desværre lever gruppens seneste udspil ikke op til tidligere udgivelser, uanset benspænd eller potentiale.

"Do tog fejl" er en herligt lovende åbner, der etablerer Halvt til helt som et af rockskjaldenes mere eftertænksomme album og viser samtidig, at Olsens stemme er stærkt placeret i lydbilledet med en helt unik evne til at trænge igennem som aldrig før. Herefter flyder albummets sange sammen som døgnets timer, uden at de kendes synderligt fra hinanden. Dagen har enkelte lyspunkter, men bliver aldrig uforglemmelig eller særlig mindeværdig.

Man aner noget, der minder om et Nephew-lignende klaver på titelnummeret, hvor Johan Olsen endnu engang vender stemmen på vrangen i klageråb, som kun han mestrer. Det samme gælder i mindre grad for den lidt kiksede countryklingende "Høj eller straight".

Fyraften markeres med "Den grå planet"s march og pludselige udbrud, der spoleres af overproduceret korsang. Både den og "Alkohol" fremtvinger en halvsølle punkfølelse, der lugter af samme hidsige poserysteri, man kan anklage Foo Fighters for. Her væsentligt mere kedeligt. Sidste numre giver dog dagen sin fortrøstningsfulde ende, og som lytter efterlades man med en ærkedansk cementfarvet dag, hvor solen aldrig rigtig er stået op