Barselona
Sommerkys

Så lad der være charterferie

Album / ArtPeople
Udgivelse D. 16.03.2018
Jens Dræby

Hvis ikke for den helt igennem kompromisløse sangskrivning og levering i "Pige og dreng", så kunne "Et år" sagtens være Barselonas bedste sang. Det er tilfældigvis samme ørefængende omkvædsrim, der gør de to sange til øjeblikkelige klassikere. Forskellen på de to hits er også forskellen på de to udgivelser Drengepop og Sommerkys. Den unikke charme udebliver lidt på anden ep til fordel for en bredere og knap så skarnet lyd, som en charterrejse til et sted med hvide puddersandstrande, men uden nævneværdig mulighed for sightseeing.

På førnævnte herlige single og på "Tættere på hende" viser Rud Aslak, at han sagtens kan stramme vokalen an til den helt store radioguldmedalje uden at leve alt for meget på den udstrakte vrængen. Den flotte vokal er stadig sig selv, men med den frække percussion i tæt dialog med vokalen sker der noget så smukt og fornøjeligt som at fange den helt rigtige bølge under sit surfboard, mens den helt rigtige solstråle lyser ovenfra.

En sang som "Hvornår" må siges at være en fuldstændig fejltagelse, ikke fordi sangen er særlig dårlig, men fordi det er Thøger Dixgaard med så mange kendetegn af sin Helmig-pastiche, at den slet ikke hører hjemme på en Barselona-ep.

Ganske som med Drengepop svæver den nye ep også af sted på magelighed med de sidste numre. "Fridag" er virkelig flot sat sammen, men bliver en anelse slasket under parasollen med Aslaks dovne sangstemme. Barselona kan stadig nå at blive det popband, der lægger sig lige mellem The Minds of 99 og Scarlet Pleasure på festivalplakaten.