For stor til Store Vega

Noah Carter, Store Vega, København

For stor til Store Vega

Anmeldt af Mads Jensen | GAFFA

Det er torsdag den 26. april, og der hænger tunge forventninger i luften. Den mytiske rapper Noah Carter indtager Store Vega i København. Hypen omkring den halvt ivorianske, kvart afroamerikanske og kvart koreanske ordsmed fra Nørrebro har været astronomisk. Efter den engelsksprogede debutplade ”Couch Dreams” borede sig ind i danskernes bevidsthed, er Noah Carter blevet overdænget med rosende gloser fra den danske anmelderskare. Han er blevet beskrevet som en dansk rapper med internationalt format, den fulde pakke, en trojansk hest, der infiltrerer det danske hiphoplandskab, og han er blevet sammenlignet med Drake, Future og Stormzy.

Det er altså ikke uden grund, at forventningerne til aftenens koncert hænger tungt i luften. Som bekendt skabes diamanter under pres, og forventningspres må i aften kunne identificeres i Noah Carters kredsløb. ”Couch Dreams” viste Noah Carters subtile følsomhed, demonstrerede potentialet i hans dybe og hæse stemme, belyste et velovervejet og velskrevet tekstunivers samt fasttømrede, at Noah Carter og Jens Ole McCoys samarbejde kan nå ud over landets grænser. ”Couch Dreams” introducerede lytteren til numre inden for et bredt genrespektrum, hvor trap-hiphop, pop og r&b skabte synergi og gik op i en højere enhed. Den 24-årige rapper vendte på “Couch Dreams” vrangen ud på sig selv og gav indblik i de dybeste afkroge af sit sind.

For kort tid siden ramte den svære toer ”2nd Demo” gaden, og forventningerne var, ligesom til koncerten i aften, skyhøje. Albummet har fået en blandet, men generelt positiv modtagelse. Lydsiden er mere ensporet end på ”Couch Dreams”, men albummet fungerer i sin helhed fortrinligt. ”2nd Demo” er drevet af et melankolsk og til tider dystopisk tekst- og lydunivers – dyb lyrik, en nedsunken intimitet og nøgne erkendelser. Numrene “Floatin” og “Fix.Up” brager af sted i et hæsblæsende energisk tempo, hvorimod de resterende numre er mere tilbagelænede.

Scenen er sat

Store Vega er fyldt til bristepunktet, og folk er klar til at se en ”fri Noah Carter” udfolde sit potentiale på den helt store scene. En gruppe af unge piger iført lårkorte nederdele valser hvinende rundt på vakkelvorne ben, der endnu ikke er blevet påvirket af sommerens UV-stråler. De er fulde, men i højt humør. Ved siden af mig står en gruppe af de mere hårde drenge. Halvdelen er iført helt sort tøj og hvide Air Force One-sneakers, hvorimod enkelte har taget en fræk chance med en sort hættetrøje. De forsøger ihærdigt at se overskudsagtige og smarte ud, men entusiasmen kan skimtes bag facaden. Folk valfarter til baren, som pilgrimsrejsende til mekka for at tanke op inden braget. Stemningen er intens, summende og forventningsfuld.

Et hav af mobiltelefoner lyser Store Vega op med kameralinserne rettet direkte mod den tomme scene. Musikken begynder så småt, og Noah Carter giver sig til kende uden at træde ind på scenen. Lyset slukkes i et sekund, tændes igen, der bliver stille, men pludselig brager Noah Carter hyperenergisk ind på scenen. “Floatin” fra “2nd Demo” tæsker i et loftløftende decibelniveau ud gennem højtalerne, og publikum går amok. Dørmanden, jeg mødte på min vej ind får nu ret, da jeg hørte ham sige: “Noah Carters fans er hardcore, de er nærmest sektagtige”.

Den afdæmpede passage

Kort tid efter “Floatin” bringer han “Smoothies” fra “Couch Dreams” i spil, et nummer, som spreder en mere afslappet stemning blandt publikum. Sangen fremviser hans imponerende flow og dybe, hæse og stærke vokal. Det fremmødte publikum er allerede nu inviteret med på en rejse i rapperens sind og univers. Et univers, der bliver understøttet og forstærket af visuals, der akkompagnerer de enkelte sange smagfuldt.

“Fuck, jeg har undervurderet jer - det er jeg ked af! I har solgt Store Vega ud på halvanden måned – det er vanvittigt,” udbryder Carter i slutningen af sangen. Det var ét ud af mange rosende ord til publikum og eksemplificerer et nærvær, der var et af aftenens mange positive elementer.

I forlængelse af “Smoothies” kommer “Sin City”, “U Need”,”01:28” og “Unconditional”, som er numre i den mere afslappede ende af Nørrebro-rapperens brede spektrum. Der kunne i denne fase argumenteres for, at sætlisten kunne være bedre organiseret, så disse numre blev spredt ud og fungerede som naturlige “pauser” mellem de mere upbeat bangers. Publikum virker dog på intet tidspunkt utilfredse – tværtimod. Intensiteten falder i denne periode, men kvaliteten stiger eksponentielt.

Magtdemonstrationen cementeres

Festen får et solidt trykspark i solarplexus, da “Fix.up” fra “2nd Demo” tager over fra de mere rolige passager. Dansegulvet bliver for alvor genoplivet, og nu er der fest. En trøje bliver smidt imod scenen, fire unge knægte holder bar-mave-fest, sved drypper fra flere pander og rammer gulvet.

“Var I her, da min bror indtog Store Vega? Det er den bedste koncert, jeg nogensinde har været til,” fortæller Noah Carter publikum. En reference til hans gode ven Kesi, som for kort tid siden også leverede en koncert i særklasse i Store Vega. Dertil bliver der givet shoutouts til gode venner, familie og rapper-crewet fra B.O.C.

Umiddelbart efter når vi koncertens hidtidige klimaks, da “Team Litty” får festen til at eksplodere. Publikum springer svedige og energiske rundt, moshpits dannes, håndtegn kastes, dansetrin afprøves og alle er ekstatiske. Det er upbeat-numrene, som publikum tænder på. Med de efterfølgende sange “Oh”, “No Favors/5000” og “Search” cementerer Noah Carter en decideret magtdemonstration. Den store hype og snakken om det internationale format giver nu for alvor mening. Noah Carter rapper på flydende og fejlfrit engelsk, har et vanvittigt flow og en intens udstråling. Noah Carter er for stor til Store Vega, og der skal gå meget galt, hvis ikke han kommer til at indtage større scener i fremtiden.

Sved, a cappella og fuldt hus

Festen afsluttes med Noah Carters klart største hit, “Come Alive”. Det får publikum til at smide hæmningerne, som var der ingen dag i morgen. Det bliver aftenens klimaks. Publikum kan teksten udenad og får lov at synge a cappella. Energien fra scenen smitter, og alt går op i en højere enhed.

“Do You”, som er Noah Carters første kommercielle nummer, runder koncerten af på elegant og velvalgt vis. Hovedpersonen lever sig ind i sangen med krop og sjæl, og publikum følger med. De svedige piger foran scenen spjætter i krampagtige og udmattede bevægelser for sidste gang, bar-mave-holdet giver alt, hvad de har tilbage og lyset tændes.

“Vega - tusind tak”, råber Noah Carter og forlader scenen.

Opsummerende en koncertoplevelse i særklasse, som man ikke kan undgå at belønne med højeste karakterer. Noah Carter vandt publikum med engagement, lyst og tilstedeværelse.

Man kan argumentere for en bedre opdeling af sættet og udskiftning af de mere trivielle passager, men dette argument er ikke nok til at drage tvivl om hovedpersonens og koncertens tårnhøje niveau. Aarhus – glæd jer.