Som robotter og spøgelser

Den Sorte Skole, Det Kongelige Teater, Gamle Scene, København

Som robotter og spøgelser

Anmeldt af Emilie Brøgger Anderson | GAFFA

Komponistduoen Den Sorte Skole bestående af Simon Dokkedal og Martin Højland leverede en kontrastfyldt og betagende koncert med titlen ”Ghosts and Robots” på Gamle Scene i Det Kongelige teater med Obscura Vertigo, der havde udarbejdet et væld af vilde lyseffekter. I de gamle, røde veloursæder sad man tæt, da koncertbilletterne var blevet revet væk, og så op mod det ikoniske ”Ei blot til lyst” som dansk arv og varemærke – og netop disse rammer for aftenens koncert gjorde sproget og merbetydningen af showet klarere endnu.

Mange tusinde lydbidder er blevet brugt til koncertforløbet på præcis 75 minutter, og repræsenteret er mere end 40 lande, hvorfor det overordnede budskab for aftenen blev som tolket: at vi er hinanden, eller sagt med andre ord: at vi er spøgelser og robotter – heraf koncertens titel. Den Sorte Skole begyndte aftenen med en meget rolig, men mystisk introduktion, hvor lyseffekter blev kastet ud på publikum, mens afslutningen havde nogenlunde samme fremtoning, men med lyseffekterne stående ud i rummet over publikum. Dette var med til at ramme selve koncerten ind, hvor hvad der var imellem bød på en masse forskellige, overraskende oplevelser.

Scenens dybde blev brugt på en cool måde, idet Dokkedal og Højland stod i midten af lyset med deres udstyr, således at man kunne følge rytmen i deres silhuet – og dette blev en fin og nøgen grundsten for koncerten. Foran duoen stod stave op som lyskilder, og hen ad gulvet lå lyskilder med centrum i Den Sorte Skole. Herudover var en skærm med vilde grafiske animationer af unisexede mennesker og genstande, der lignede fund fra udland og danefæ.

Lydene, der begyndte som harmoniske og rolige, blev gjort mere intense for at ende i en kollision af hvide lysstave og hvid støj. Det sort/hvide-udtryk blev overtaget af røde og blå lyseffekter, som førte publikum med videre på den kaotiske rejse – med effekter, der lød som lyde fra en maskinfabrik med overdøvende kvindelig vokal. Her blev lyn kastet ned på publikum, hvilket bidrog til en endnu mere intens koncertoplevelse, for brat at stoppe, hvor en stille overgang overtog med forskellige toner fra korsang. Netop i passager som denne fik man fornemmelsen af, hvor mange forskellige lyde, der er lagt oven i hinanden for at skabe dette univers, Den Sorte Skole formår at præsentere sådan en aften.

Mere rolige passager med korsang blev brugt – men her kun med forskellige niveauer af samples med klaver, hvorfor denne del af koncerten står ekstra klart i erindringen. Efter denne sekvens vistes animationen af en abstrakt cirkel på et transparent lærred foran Den Sorte Skole, således at 3D-effekten og dermed scenens dybde for alvor blev fremtrædende – alt imens en fin undertone lød, hvor rytmen blev registreret. Cirklen foldede sig ud til de førnævnte mennesker, der var gennemgribende tema, og vendte og drejede sig i forhold til musikken, imens en masse lys blev skudt ud i rummet, og der blev bygget oven på dette udtryk med vokaler.

De grafiske animationer fungerede som milepæle gennem stemningsrejsen og bidrog til temaet: robotter og spøgelser. Det var altså på sin vis en abstrakt, men samtidig meget konkret oplevelse, og denne leg med kontraster var koncerten fyldt med – både hvad angår tonefrekvenserne, selve lydniveauet og brugen af animations- og lyseffekter. Den Sorte Skole formåede altså at forene en masse forskelligartede elementer – heriblandt både udtryk fra kulturer verden over og elementer fra diverse visuelle og auditive genrer. Netop alle samspillene gør udtrykket til et unikt stykke installationskunst med en varighed af 75 minutter snarere end udelukkende en musikoplevelse, og man sad som publikum i koncertens fulde længde blæst bagover af forskellige inputs. Denne stemningsrejse er unik for den danske musikbranche. Den Sorte Skole er meget mere end blot musik – og de leverede et sublimt show med stående applaus til slut.