Hugo Helmig fik taget sin festivalmødom med manér

Hugo Helmig, Spot Festival, Aarhus Volume

Anmeldt af Josephine Andersen | GAFFA

Hugo Helmig har været en eftertragtet ung herre det seneste år. Han har været på radiostationernes rotationsliste, haft sin egen tv-serie, været nomineret til adskillige priser, udsendt en ep og turneret Danmark tyndt. Så hvis du endnu ikke er stødt på den unge aarhusianer med det velkendte efternavn, må det siges at være selvforskyldt – der har været muligheder nok!

Og torsdag aften var der endnu en af slagsen, da Hugo Helmig og hans band spillede til Spot 2018's åbningsaften på Aarhus Volume.

Der er sket en del, siden Hugo Helmig spillede sin debutkoncert i selv samme by for under et år siden. Vokalen er blevet mere selvsikker, samspillet med bandet forløber mere flydende, publikumsnærværet har fået et nøk opad, og generelt virker den unge sanger langt mere komfortabel i sin egen krop og bevægelser på scenen.

Musikken fungerer også, og selvom repertoiret stadig er ganske begrænset, havde det unge og relativt urutinerede band alligevel formået at skrue en temmelig varieret sætliste sammen. Selve koncerten blev skudt i gang med singlen ”Eyes Wide Shut”, en ægte popbasker, der fik selv de sløveste skuldre til at rokke i takt til musikken. Herefter fulgte et mix af ballader, up-tempo numre, radiohits og et enkelt spritnyt nummer, ”Young Like This”, der havde en skøn, næsten countryagtig vibe og et meget taknemligt omkvæd, der var nemt at synge med på fra første lyt. Der er dog ingen tvivl om, at koncerten peakede under hittet ”Please Don’t Lie”, som højst sandsynligt var det nummer, mange var kommet for at høre. Herefter burde stikket nok være trukket, men i stedet fik publikum et ekstranummer med sig på vejen ud i nattemørket, da Helmig med en akustisk guitar spillede nummeret ”Promise”. Et nummer, der desværre druknede lidt i menneskemylderet.

Om det var den gode stemning, rushet af en festivaldebut eller blot det faktum, at Helmig efter eget udsagn spillede i verdens bedste by vides ikke, men der var i hvert fald fuld valuta for de penge, ingen havde betalt, og det blev gengældt med svajende arme, velvillig korsang og hjertehåndtegn kastet direkte mod hjemmedrengen på scenen. Alt sammen fuldt fortjent.

Har du endnu din første oplevelse med Hugo Helmig til gode, så skynd dig at sætte et kryds i kalenderen på lørdag den 12. maj, hvor han spiller endnu en Spot-koncert i Musikhusets Store Sal kl. 20.45.