ANMELDELSE: Kira Skov ekkoer i sorgens dal

Kira Skov, Spot Festival, Musikhuset Store Sal

Anmeldt af Lise Sastakauskas | GAFFA

Med mikrofonen knuget i sin højre hånd står Kira Skov ophøjet og klar til give Spot-ugens første koncert i Musikhusets Store Sal. De næste 30 minutter vil hun og hendes band spille numre fra det halvanden måned gamle album The Echo of You, som Kira Skov indspillede i december; dels for at hylde sin afdøde mand, jazz- og rockmusiker Nicolai Munch-Hansen; dels for at tale til ham gennem musikken; og dels for at bearbejde sorgen over at have mistet sit livs kærlighed i en alt for ung alder. Der er ingen tvivl om, at seancen, det fremmødte publikum er på vej til at bevæge sig ind i, er af alvorstung karakter.

Træder frem som en jazz-engel

Under koncertens første nummer, der er af samme navn som albumtitlen, lader Kira Skov sin sprøde stemme strømme ud i en fortælling om smerten ved at måtte begrave en del af sig selv, når det sidste farvel er sagt til ens elskede. Dette foregår i en simpel, akustisk konstellation, bestående af guitarer, kontrabas, violin og jazz-trommer. I en frynset og hvid kjole, der får eftermiddagens hovedperson til at ligne en jazz-engel, strækker Kira Skov således sine hænder ud og inviterer det lydhøre publikum på en rejse i sorgens golde og bakkede landskab.

Mens hun nærværende skuer ud over den halvfyldte Store Sal, bevæger Kira Skov sig længere ud mod scenekanten til “The Basement”, der synes at være inspireret af Nick Cave-nummeret “Jesus Alone” fra det sorgfulde album Skeleton Tree. Herefter følger en kort opsummering af meningen bag Kira Skovs nyeste musik, inden hun forklarer, hvordan næste nummer, “Lilac Sky”, er skrevet som en samtale mellem hende og hendes afdøde mand. På studieindspilningen synger Bonnie “Prince” Billy den ene af duettens stemmer, men i dag synger Kira Skov begge alene, mens det lilla scenelys danser kinddans med de øvrige – og yderst professionelle og dygtige – musikere.

Rørende hyldest til Nicolai Munch-Hansen

Kira Skov & co. dedikerer sig senere til nummeret “Symfoni” fra Nicolai Munch-Hansens allersidste værk, albummet Det flimrende lys over Brabrand Sø, der sætter musik til Peter Laugesens digte. Her, mellem versene, der indkapsler Kira Skovs sprøde, efterårslækre stemme, spilles et yderst tiltalende guitarspil på den elektriske, som får hårene på undertegnedes arme til at rejse sig. Samme skete, da det kom frem, at Nicolai Munch-Hansen på denne dag ville være blevet 41 år gammel.

Senere forsøger Kira Skov at komme endnu tættere på sin afdøde mand med nummeret “Soul in the Ceiling”, der prøver at beskrive døden fra Nicolai Munch-Hansens hinsides perspektiv. Et nummer, der fremføres med så stor overbevisning, at jeg ikke kan andet end at håbe på, at de mennesker, vi mister gennem livet, aldrig helt forlader os, men følger os fra en endnu ukendt verden. Generelt er Kira Skovs numre så veludførte, at det er svært ikke at blive rørt – og derfor fortjener hun fem flotte stjerner for sin kvalitetsmæssigt stærke præstation.