ANMELDELSE: Gør plads, der er en ny popdronning i huset

Anya, Spot Festival, Scandinavian Congress Center

Anmeldt af Josephine Andersen | GAFFA

Hun er ung, hun er smuk, og så er hun smadderdygtig! Danske Anya er en lysende stjerne på musikhimlen, hvor hun bevæger sig i sit eget drømmende univers af pop, r&b og soul krydret med et strejf af hiphop. Hendes debut-ep The Credit udkom i september 2015, og hvis alt går vel, får første skive selskab af et helt album senere på året. Indtil da må vi tage til takke med diverse singler, men i dette tilfælde er det nu også helt okay.

Koncertens intronummer, ”Lift Me Up”, er netop et af de nye tracks, som Anya går og pusler med for tiden. Faktisk er det så nyt, at det endnu ikke er at finde på streamingtjenesterne, men kun i DR’s arkiver, hvor Anya tidligere i år fremførte det i forbindelse med P3-programmet Moyo Live. Sangen har et let og funky arrangement med en meget dansabel rytme, og i kombination med sangerindens lyse og til tider nærmest gospelagtige klang har vi et godt bud på et af årets danske sommerhits.

Herefter så den talentfulde sangerinde sig ikke tilbage. Til trods for, at hun har en solid håndfuld hits som ”Snap Back” og ”Break Up Battle” i rygsækken, var det hovedsageligt nye singler og endnu uudgivne kompositioner, som var på programmet denne majaften i Aarhus. Blandt andet det helt nye nummer ”Faith”, som inden koncerten i Aarhus kun havde eksisteret hjemme i bandets øvelokale.

Selvom sætlisten ikke just var en hitparade, lod det ikke til at genere de mange mennesker, der var mødt op for at opleve Anya live. Iført lyserødt track suit, håret opsat i Spice Girls-frisure og et oprigtigt stort smil indfangede hun publikum i sit musikalske univers og gav dem en seriøs lektion i popmusik i løbet af den korte og meget intense halve time, koncerten varede. Hittet ”Doorstep” samt seneste single ”Avalanche” satte et flot punktum på en yderst veltilrettelagt og veludført koncert, der til trods for masser af nyt materiale aldrig mistede pusten eller blev kedelig.

En skøn stemme, en sympatisk personlighed og et pokkers stort talent. Det er på tide at få øjnene op for Anya og give hende den credit, hun i høj grad fortjener.