Et genremiks af den anden verden

Abekejser, Spot Festival, Godsbanen, Den Rå Hal

Et genremiks af den anden verden

Anmeldt af Elisabeth Thostrup | GAFFA

Abekejser blander alt fra fine jazzharmonier til tunge hiphop-beats. De leder tankerne hen på en vild jungle i en fjern galakse med deres maskinelle stemmer, vilde trommerytmer og elektroniske beats. Det fem mand store orkester spillede lørdag eftermiddag på festivalen Roots&Hybrid under årets Spot-festival foran et stort og velstemt publikum i den Rå Hal.

Allerede fra Abekejser går på scenen fornemmer man, at publikum er klar til at bevæge sig. For selvom gulvet i Den Rå Hal er dækket af mellemøstlige tæpper, er det ikke svært at få de mange fremmødte på benene. Abekejser virker veloplagte allerede fra deres entré, og de åbner koncerten med det rytmiske og musikalsk tætpakkede nummer ”Team”. Under koncerten tager det ene nummer det andet, og fordi de fleste af Abekejsers tracks er rent instrumentale, så glider de sammen i en lang og vild rundfart i alverdens genrer.

Abekejser består af fem erfarne musikere fra det aarhusianske musikmiljø. På trommemaskine er det den elektroniske mester Rasmus Fisker, guitaren står Jeppe Lavsen for, og trommerne banker Frederik Emil Bülow på plads. På synth finder man Adrian Christensen og Jon Døssing Bendixen, sidstnævnte står også for vokalen på enkelte numre. Sammen har de skabt, hvad der mest af alt virker som en legeplads for genre, eksperimenter og improvisationer.

Abekejsers numre har en stor spændvidde, og det gør koncerten dynamisk og levende. På trods af de lange instrumentale improvisationer flyver Abekejsers numre ikke over hovedet på publikum, der virker mindst lige så begejstrede som bandet selv. Særlig da Jon Døssing Bendixen hilser publikum velkommen godt inde i koncerten med en maskinel røst, der leder tankerne hen på Radioheads album OK Computer, breder smilene sig. En hilsen, der bare bliver endnu et bevis på, at Abekejser sampler fra alle verdenshjørner.

Også nummeret ”Twice” vækker opsigt, da det begynder med en næsten dubstep-lydende forvrænget bas. Ellers blander størstedelen af numrene hovedsagligt elementer fra jazzens legesyge og eksperimenterende improvisationer med elektroniske rytmer og tunge beats.

Abekejser er netop et af de bands, man som publikum kommer på Spot Festival for at opleve. De er nemlig noget helt nyt og anderledes med deres eksperimenterende lyd og musikalske overskud. Efter godt ni rejser rundet i alverdens genrer slutter bandet af. Dagens sidste nummer er ”Creeps”, der hverken rytmisk eller tempomæssigt får publikum til at stå stille. Snare tværtimod.